Plan lekcji

Na skróty

ILA Berlin

ILA Berlin to najstarszy i największy, obok francuskiego „Salon du Bourget”, salon lotniczy w Europie. Tegoroczna edycja była szczególna, gdyż krajem partnerskim berlińskiej imprezy była Polska. Nasze partnerstwo było znakomitą okazją do promocji firm zrzeszonych w „Dolinie Lotniczej”, spośród których na targach zaprezentowało się aż 60 z nich. Ogółem w imprezie wzięło udział 1243 wystawców z 46 krajów, akredytowano 3600 dziennikarzy, zaprezentowano ponad 300 statków powietrznych, m.in. produkowany w Krośnie samolot ultralekki „Czajka”.


Polskie lotnictwo było także silnie reprezentowane w pokazach dynamicznych. 230-sto tysięczna publiczność miała okazję podziwiać siedmiokrotnego mistrza świata w akrobacji szybowcowej Jerzyego Makulę, grupę akrobacyjną „Żelazny”oraz produkowany w Mielcu śmigłowiec Black Hawk. Polskie Siły Powietrzne reprezentowała grupa „Biało –Czerwone Iskry” oraz myśliwiec Mig-29. Na wystawie statycznej znalazła się transportowa Casa 295.
ILA Berlin jest imprezą, na której podziwiać można zarówno samoloty zabytkowe (m.in. „ikony” II wojny światowej Messerschmitt Bf-109, Me-262 Schwalbe czy F4 Corsair) jak również samoloty będące szczytowymi osiągnięciami przemysłu lotniczego XXI w. Wśród tych ostatnich znalazły się: największy obecnie produkowany samolot świata Airbus A380, równie imponujący Boeing 747-800, najnowocześniejszy samolot transportowy A400M, myśliwiec EF2000 oraz śmigłowiec bojowy Eurocopter Tiger.
ILA Berlin to także możliwość zobaczenia samolotów specjalnych. Sporą gratką dla pasjonatów lotnictwa był Airbus A300 Zero-G, służący do treningu zachowań przyszłych astronautów w stanie nieważkości; Airbus A300-600 Beluga, w którym transportowane są kadłuby samolotów pomiędzy poszczególnymi fabrykami koncernu Airbus; samolot dozoru radiolokacyjnego E-3 Sentry Awacs, samoloty MRTT czyli tzw. latające cysterny, oraz samoloty bezzałogowe UAV, popularnie nazywane „dronami”.


Berlińska ILA była najważniejszym wydarzeniem lotniczym września, jednak wcześniej gościliśmy jeszcze u naszych południowych sąsiadów w Sliacu (1-2 IX 2012 - Słowacja) i Hradec Kralove (7-8 IX 2012 - Czechy). Na obu imprezach publiczność podziwiać mogła wojskowe i cywilne grupy akrobacyjne, samoloty myśliwskie (m.in. F-18, F-16, Eurofighter, Mig-29, Mig-29M2, JAS-39 Gripen), transportowe oraz śmigłowce. Na obu imprezach nie zabrakło także polskich akcentów w postaci zespołu akrobacyjnego „Orliki” oraz pary samolotów Su-22.
Koniec września to tradycyjnie wizyta w Ostrawie na pokazach Nato-Days, tłumnie odwiedzanych przez miłośników lotnictwa z Polski. W tym roku wśród wojskowych maszyn rokrocznie pojawiających się na tej imprezie znalazły się rodzynki w postaci bombowca B-52 Stratofortess oraz duetu francuskich samolotów Mirage 2000N, zaprojektowanych do przeprowadzania ataków nuklearnych. Niezwykle dynamiczne pokazy dały turecki F-16 oraz włoski EF2000. Pokazy wieńczył wspaniały popis pilotażu w wykonaniu brytyjskiego zespołu „Red Arrows”.

 

PARTNERZY
  GO PGNiG Technologie poziom RGB   43   lotams   logo1
 
              Eba logo

 DANE KONTAKTOWE                          

 

Zespół Szkół Mechanicznych 
im. Stanisława Staszica w Krośnie
ul. Tysiąclecia 5 
38-400 Krosno 
e-mail: zsm@mkrosno.pl    
       PANS   logo A M           
     pwsz ch