Plan lekcji

Na skróty

Wizyta w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego - Mińsk Mazowiecki

image 302Mig 29 to na dzień dzisiejszy ostatni tak udany produkt biura konstrukcyjnego „Mikojan i Guriewicz”. Ten samolot myśliwski zaprojektowany został do walki z takimi przeciwnikami jak m.in. F -16 Fighting Falcon. 29-tka, pomimo upływu lat, ciągle przewyższa w wielu aspektach swojego konkurenta, w wielu pozostaje od niego gorsza. My odwiedziliśmy Mińsk Mazowiecki - gdzie oprócz Malborka stacjonują nasze Migi-29, którym chcieliśmy się dokładnie przyjrzeć.

Naszą wizytę w 23 BloT rozpoczęliśmy od zwiedzania Sali Pamięci i poznania historii tej jednostki, następnie udaliśmy się na lotnisko. Po przywitaniu przez członków personelu naziemnego przeszliśmy do schronohangarów, w których na co dzień dokonywana jest bieżąca obsługa stacjonujących 
w bazie samolotów. Nasi uczniowie mieli tu okazję poznać budowę samolotu myśliwskiego, warunki jego dopuszczenia do lotów, aspekty i warunki pracy mechaników a także zadawać pytania – z czego skrzętnie korzystali. Mieliśmy także okazję obejrzenia silników, którymi napędzany jest Mig-29. Pracownicy 23 BloT cierpliwie odpowiadali na nasze pytania pytania dotyczące resursów, najczęstszych uszkodzeń, warunków i kosztów eksploatacji itp. (z ciekawostek: 1 godz. lotu tego samolotu kosztuje budżet państwa około 80 tys. złotych)

I tu właśnie czekała na nas niezwykła niespodzianka ; półgodzinny koncert na dwa instrumenty – silniki Klimow RD-33 – jednym słowem próba silników Miga-29 na hamowni. Było głośno, nawet bardzo głośno, a gdy do tego włączono dopalacz i silniki zaczęły pracować z maksymalną mocą (20l paliwa na sekundę!) generując 160 kN ciągu……. za głośno. Musieliśmy udać się w spokojniejszy rejon lotniska, a że właśnie lądowały dwie Casy C-295 ruszyliśmy w stronę płyty postojowej i domku pilota. Tutaj przygotowano dla nas pokaz sprzętu, w jaki wyposażony jest pilot podczas lotów oraz zademonstrowano zasady działania fotela wyrzucanego samolotu Mig-29. Jeszcze tylko krótka wizyta u lotniskowego sokolnika i mogliśmy wejść do wieży kontroli lotów. Jeden z kontrolerów zapoznał nas krótko z systemami łączności, nadzoru przestrzeni powietrznej nad lotniskiem, systemami nawigacyjnymi wspomagającymi lądowanie itp. Mogliśmy także podsłuchać i przyjrzeć się pracy dyżurujących kontrolerów.

PARTNERZY
  GO PGNiG Technologie poziom RGB   43   lotams   logo1
 
              Eba logo

 DANE KONTAKTOWE                          

 

Zespół Szkół Mechanicznych 
im. Stanisława Staszica w Krośnie
ul. Tysiąclecia 5 
38-400 Krosno 
e-mail: zsm@mkrosno.pl    
       PANS   logo A M           
     pwsz ch