Plan lekcji

Na skróty

Lion Effort 2015 czyli wizyta w „Gripenlandii” – z udziałem obserwatora z „Mechanika”

Lion Effort to ćwiczenia lotnicze państw-użytkowników samolotów JAS-39 Gripen. W tym roku oprócz Gripenów w ćwiczeniach wzięły udział F-16 z Polski oraz Eurofighter Typhoon z Niemiec. Ćwiczenia te mają na celu doskonalenie taktyki w misjach COMAO, czyli misjach wojskowych w których samoloty bojowe różnych typów i z różnych krajów współdziałają realizując określone zadanie. My skorzystaliśmy z gościnności dowództwa 21. základnej taktického letectva Čáslav (czyli 21. bazy lotnictwa taktycznego) i odwiedziliśmy czeską bazę lotniczą, w której podczas ćwiczeń bazowały czeskie, węgierskie i szwedzkie Gripeny. Do Caslav przyjeżdżamy krótko po godzinie 5 rano. Śniadanie, odpoczynek po podróży i punktualnie o godzinie 8 meldujemy się na lotnisku. Po formalnościach związanych z wejściem na teren wojskowy udajemy się na wyznaczony dla nas sektor – w sumie około 200 osób z Polski, Słowacji, Niemiec i oczywiście Czech. W oczekiwaniu na rozpoczęcie lotów trwonimy pieniądze w przygotowanym dla nas małym stoisku z mniej lub bardziej niepotrzebnymi gadżetami lotniczymi oraz próbujemy choć odrobinę się przespać, co niestety się nie udaje.

Czas spędzamy więc na rozmowach i fotografowaniu się w rzepaku, którego spore pole rozciąga się wzdłuż pasa startowego nie więcej jak 200m od jego osi(!!!). Dziwne, w Polsce i nie tylko nie do pomyślenia ale… co kraj to obyczaj. W końcu zaczęło się…. .
Jako że ćwiczenia odbywają się w strefie oddalonej od lotniska mogliśmy oglądać tylko starty i lądowania…… ale za to jakie. Żaden z pilotów nie bawił się w 1,5 kilometrowe turlanie po pasie startowym lecz od razu aplikował silnikowi swojego samolotu pełną moc okraszoną dopalaczem, co powodowało, że już po 400-500m Gripen był w powietrzu.  Na początek jednak poderwano dwa śmigłowce szturmowe Mi-24 Hind oraz Mi-171, które przed odlotem na ćwiczenie wykonały nad nami niski przelot, następnie na progu pasa ustawiły się czeskie L-159 Alca. Po nich to na co czekaliśmy, czyli samoloty JAS-39 Gripen.
JAS-39 Gripen to nowoczesny lekki myśliwiec, który swego czasu był oferowanym Polskim Siłom Powietrznym w przetargu na myśliwiec wielozadaniowy. Polska wybrała amerykański F-16 Fighting Falcon, Czechy i Węgry leasingują konstrukcję szwedzko-brytyjską.
Jako pierwsi startują Czesi, po nich Węgrzy a na koniec 10 sztuk szwedzkich maszyn. To fantastyczne uczucie po zimowej przerwie usłyszeć znowu huk silników odrzutowych. Po godzinie wszystkie samoloty lądują. Przerwę w lotach wykorzystujemy na obiad. Po południu podczas tzw. „shadow wave” samoloty startują po 2-3 sztuki w większych odstępach czasu co powoduje, że starty przeplatane są lądowaniami innych maszyn.
Było świetnie, pogoda dopisała, przyszedł czas na powrót jak zawsze trwający krócej i jak zawsze bardziej męczący – tym bardziej, że po bezsennej nocy. Po LionEffort 2015 pozostały nam wspomnienia i zdjęcia w aparacie, na zdjęcia z fotoradarów musimy jeszcze kilka dni poczekać.

PARTNERZY
  GO PGNiG Technologie poziom RGB   43   lotams   logo1
 
              Eba logo

 DANE KONTAKTOWE                          

 

Zespół Szkół Mechanicznych 
im. Stanisława Staszica w Krośnie
ul. Tysiąclecia 5 
38-400 Krosno 
e-mail: zsm@mkrosno.pl    
       PANS   logo A M           
     pwsz ch