Plan lekcji

Na skróty

Sukces Mechanika w finale XIX Olimpiady Techniki Samochodowej w Warszawie

OTS logoXIX Olimpiada Techniki Samochodowej odbywała się w trzech etapach. W wyniku postępowania kwalifikacyjnego do II etapu, przeprowadzonego 17 marca 2018r. w Warszawie na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej z naszej szkoły zakwalifikowali się Hubert Adamski, Bartłomiej Kielar i Daniel Pachana. Zadanie półfinałowe polegało na rozwiązaniu zestawu 40 pytań testowych obejmujących wiedzę techniczną oraz motoryzacyjną w ciągu 45 minut. W teście uczestniczyło około 400 uczniów z ponad 150 szkół z Polski. Do trzeciego etapu czyli finału zakwalifikowało się 13 uczniów z 12 szkół, a wśród nich - Bartek Kielar z klasy IVc Technikum ZSP nr 3 w Krośnie.
Etap finałowy (praktyczny) XIX edycji Olimpiady Techniki Samochodowej odbył się w Warszawie 12 maja 2018 roku w siedzibie firmy Robert Bosch Sp. z o.o. przy ul. Jutrzenki 105. W tej części finałowej uczniowie mieli do wykonania po dwa zadania, a każde w czasie 15 minut.
W pierwszym zadaniu należało zdiagnozować silnik 2,0 TDI w samochodzie Volkswagen Golf VI oraz usunąć usterkę polegającą na braku mocy silnika przy większym obciążeniu silnika i jego pracy w trybie awaryjnym, co sygnalizowała mrugająca kontrolka świec żarowych. Po podłączeniu testera diagnostycznego widoczny był kod błędu P0087 czyli zbyt niskie ciśnienie w szynie paliwowej. Diagnostyka polegała na sprawdzeniu ciśnienia i wydatku pompy niskiego ciśnienia, sygnału czujnika ciśnienia w listwie paliwowej oraz zaworu dozującego w pompie wysokiego ciśnienia. Przyczyną usterki była zbyt duża oporność przewodu łączącego zawór dozujący ze sterownikiem silnika, co skutkowało zmniejszeniem ilości paliwa dopływającego do pompy, a w konsekwencji brakiem odpowiedniego wydatku paliwa i zmniejszeniem ciśnienia w listwie.

Drugie zadanie dotyczyło problemów z układem elektronicznym samochodu Volkswagen Golf VI z silnikiem 1,2 TSI. Diagnostykę należało rozpocząć od sprawdzenia palących się lampek kontrolnych i organoleptycznym zdiagnozowaniu systemu, który jest uszkodzony. Samochód sygnalizował problemy z systemem ABS/ESP, TPMS, wspomaganiem kierownicy oraz oświetleniem. Po szybkiej diagnozie widoczna była niesprawność układu wspomagania kierownicy. Po podłączeniu testera diagnostycznego należało zdiagnozować systemy, których awarię sygnalizowały kontrolki na desce rozdzielczej. Tester diagnostyczny pokazał brak sygnału czujnika kąta skrętu kierownicy i brak komunikacji z modułem wspomagania kierownicy. Usterka polegała na znalezieniu przerwy w obwodzie zasilania sterownika układu wspomagania kierownicy.
Po ogłoszeniu wyników okazało się, że wszystkim uczestnikom zadania sprawiły dużą trudność. Bartek Kielar w części praktycznej zajął miejsce trzecie co spowodowało, że w drużynie z Danielem Pachaną (drugi reprezentant ZSP 3) zajęli miejsce 3 w kategorii szkół średnich. W ten sposób w XIX edycji OTS „Mechanik” z Krosna otrzymał tytuł III Szkoły Samochodowej w Polsce.
Serdecznie gratulujemy i dziękujemy za godne reprezentowanie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Krośnie. Opiekunami uczniów byli Piotr Boś i Krzysztof Karkut.

PARTNERZY
  GO PGNiG Technologie poziom RGB   43   lotams   logo1
 
              Eba logo

 DANE KONTAKTOWE                          

 

Zespół Szkół Mechanicznych 
im. Stanisława Staszica w Krośnie
ul. Tysiąclecia 5 
38-400 Krosno 
e-mail: zsm@mkrosno.pl    
       PANS   logo A M           
     pwsz ch