Plan lekcji

Na skróty

Kolejny sukces uczniów Mechanika (2)

006W sobotę 21 maja br. w Centrum Szkoleniowym firmy Bosch w Warszawie odbył się Finał Ogólnopolski XXIII Olimpiady Techniki Samochodowej. Prowadziła do niego długa droga. Do pierwszego etapu zgłosiło się około 2500 uczniów ze 100 szkół o profilu samochodowym z całej Polski. Zakres tematyczny olimpiady obejmował podstawę programową dla technika pojazdów samochodowych rozszerzoną o wiedzę i umiejętności dotyczące nowinek technicznych. Nad poziomem merytorycznym olimpiady czuwali pracownicy naukowi Politechniki Warszawskiej. Do drugiego etapu zakwalifikowało się 293 uczniów. Należało rozwiązać test złożony z 40 skomplikowanych pytań w ciągu 45 minut. Kilka z nich dotyczyły obliczeń związanych z parametrami pracy silnika spalinowego, obwodów elektrycznych, układów hydraulicznych i pneumatycznych, a także wytrzymałości materiałów. Na podstawie testu została wyłoniona grupa finalistów, którzy próbowali swoich sił wykonując zadania na prawdziwych samochodach ale najczęściej z zakresu mechatroniki samochodowej. W tym roku do finału Konkursu dotarło 13 uczniów z 7 szkół. Znalazło się tam też dwóch uczniów z krośnieńskiego Mechanika. Byli to Michał Gacek i Tomasz Jodłoski ze swoim opiekunem Piotrem Bosiem. Finał polegał na wykonaniu dwóch zadań, a każde w czasie 15 minut.


Zadanie 1 polegało na wykryciu przyczyn usterek i ich usunięciu w silniku o zapłonie samoczynnym 2.0 TDI wyposażonym w zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail, zamontowanym w samochodzie osobowym, którego użytkownik zgłosił nierównomierną pracę silnika na biegu jałowym, zwiększone zużycie paliwa i stale świecącą się kontrolkę „check engine”. Testerem diagnostycznym należało znaleźć wadę polegającą na stwierdzeniu nieprawidłowości pracy wtryskiwacza piezoelektrycznego pierwszego cylindra. Po sprawdzeniu organoleptycznym oraz wartości rzeczywistych tego komponentu stwierdzono, że klasyfikuje się on do wymiany. Należało opisać proces demontażu i montażu nowego wtryskiwacza pamiętając o zachowaniu czystości oraz bezpieczeństwa pracy w warsztacie samochodowym.
Zadanie 2 dotyczyło sprawdzenia poprawności działania układów sterowania silnika o zapłonie iskrowym i automatycznej skrzynki biegów samochodu osobowego VW Golf VI oraz wykrycia ewentualnych niesprawności tych zespołów. Należało sprawdzić poprawność działania kontrolek na tablicy rozdzielczej oraz określić czy błąd, który był zapisany w sterowniku powinien spowodować wyświetlanie się kontrolki MIL na tablicy wskaźników.
Świetna współpraca, duże zaangażowanie i wielki wkład pracy włożony przez uczniów zaowocował bardzo dobrymi wynikami i wysoką pozycją tj. IV miejsce Zespołu Szkół Mechanicznych w ogólnopolskim rankingu szkół samochodowych. Dobry kontakt z nowoczesną techniką był możliwy dzięki wyposażeniu pracowni Centrum Kształcenia Zawodowego w Zespole Szkół Mechanicznych im. Stanisława Staszica w Krośnie.
Gratulujemy uczniom i opiekunowi !

PARTNERZY
  GO PGNiG Technologie poziom RGB   43   lotams   logo1
 
              Eba logo

 DANE KONTAKTOWE                          

 

Zespół Szkół Mechanicznych 
im. Stanisława Staszica w Krośnie
ul. Tysiąclecia 5 
38-400 Krosno 
e-mail: zsm@mkrosno.pl    
       PANS   logo A M           
     pwsz ch