ZSP 3 w Krośnie - Muzeum Motoryzacji

Junak

Pojemność skokowa: 349 cm
Moc maksymalna: 19 KM przy 6000 obr/min.
Stopień sprężania: 7,0
Rok produkcji: 1960
Wykonali: Szczurek Adam, Żebrak Maciej, Przywara Mariusz
Opiekun pracy: mgr inż. Tadeusz Kunka
Praca dyplomowa z roku 1994/95

Przedwojenne tradycje w budowie ciężkich motocykli przyczyniły się do podjęcia w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie prac nad nową konstrukcją tego rodzaju. W konstrukcji tego motocykla uwzględniono najnowsze kierunki rozwoju pojazdów jednośladowych. Sylwetkę motocykla wzorowano na klasycznych maszynach angielskich.
W motocyklu tym zamontowano silnik SO3 o górnozaworowym rozrządzie popychaczowym. W układzie smarowania zastosowano tak zwaną suchą miskę olejową i podwójną zębatą pompę oleju. Silnik dysponował mocą niemal czterokrotnie większą niż silniki popularnych wówczas motocykli klasy 125 cm3. Napęd z wału korbowego był przenoszony na czterotarczowe sprzęgło mokre z centralną śrubową sprężyną dociskową za pomocą łańcucha dwurzędowego. Czterobiegowa skrzynka przekładniowa zapewniała dobre wykorzystanie osiągów silnika. Zespół napędowy Junaka był mocowany czteropunktowo w solidnej ramie spawanej z rur stalowych o przekroju kołowym i eliptycznym. Przednie koło zawieszono na widelcu teleskopowym o skoku 146 mm, wyposażonym w amortyzatory hydrauliczne obustronnego działania. Koło tylne było prowadzone na rurowym wahaczu wleczonym współpracującym z teleskopowymi elementami resorującymi, z dwustronnym tłumieniem hydraulicznym. Skok koła tylnego wynosił 96 mm. Tak nowoczesne (na owe czasy) rozwiązanie zapewniało dobre prowadzenie się motocykla w każdych warunkach terenowych. Nowością było wprowadzenie dwuosobowego siodła kanapowego. Wadą motocykla była jego stosunkowo duża masa.
Motocykle Junak z powodzeniem startowały w wielu imprezach rajdowych i krosowych sezonu 1959 roku. W XVII Międzynarodowym Rajdzie Tatrzańskim wzięły udział dwa zespoły fabryczne na Junakach 350 i 500. Największym sukcesem sportowym w 1960 roku był start w XXXV Sześciodniówce FIM w Bad Aussee (Austria) czterech motocykli Junak 350.
Na początku 1965 roku zapadła decyzja o wstrzymaniu produkcji motocykli w SFM. Ostatnie Junaki zmontowano tu w połowie tegoż roku w partii liczącej 2680 egzemplarzy. Dorobek Szczecińskiej Fabryki Motocykli to 91 400 motocykli Junak, w tym 2500 trójkołowców typu B20. Ponadto wykonano około 8500 sztuk wózków bocznych typu WB1


Wstecz

@ 2024 ZSP Nr 3 w Krośnie.

stat4u