ZSP 3 w Krośnie - Muzeum Motoryzacji

MZ ES 250-1 Trophy

Pojemność skokowa: 250 cm
Moc maksymalna: 14 KM przy 5000 obr/min.
Stopień sprężania: 7,0
Rok produkcji: 1962
Wykonali: Grzegorz Gromek, Paweł Janik, Marek Kocur, Piotr Ślęczka
Opiekun pracy: mgr inż. Tadeusz Kunka
Praca dyplomowa z roku 1994/95

Historia marki MZ z silnikami dwusuwowymi właściwie rozpoczyna się w Roku 1950. Wtedy fabryka zostaje przeniesiona do Zschopau. Rok później z nazwy firmy znikają litery DKW i pozostaje IFA. W roku 1952 powstaje pierwszy dwusuwowy, dwucylindrowy silnik w układzie bokser nazwany BK350, a zakłady od tego roku nazywają się: VEB Motorradwerk Zschapau czyli MZ. W roku 1955 zakłady zostają gruntownie zmodernizowane co ma pomóc w zwiększeniu jakości produkcji. W następnym roku dochodzą modele takie jak: ES 250, ES 175 i polepszona wersja RT 125/2. Rok 1958 to szczyt sukcesu dla działu sportowego uzyskując w klasach 125 i 250 pierwsze miejsce na mistrzostwach świata. W 1959 powstają ulepszone MZ 125/3 i MZ 125/4. Rok 1962 to zakończenie produkcji RT 125 i MZ 125/3 i zastąpienie ich modelem ES 125/150 w czasie 12 lat wyprodukowano 310800 tych maszyn. 1963 to prezentacja silnika Wankla i wyprodukowanie półmilionowego motocykla. Rok 1970 to opuszczenie z taśmy milionowego pojazdu która był model: MZ ETS 250 Trophy Sport. W roku 1975 osiąga szczyt produkcji który wyniósł 92063, a oferta obejmuje wiele specjalnych wykonań i istnieje 65 różnych wariantów. W 1979 zapada decyzja o przeniesieniu produkcji do fabryki w Hohndorfie gdyż ta w Zschopau nie spełnia nowoczesnych wymogów. W roku 1981 zostaje uruchomiona pierwsza linia produkcyjna w nowym zakładzie a model TS zastępuje ETZ 250 z silnikiem 21 KM. Dwa lata później z taśmy zjeżdża dwumilionowy motocykl. W latach 1950 – 1990 wyprodukowano 2.545.112 motocykli MZ. 12 grudzień 1991 jest końcem dla MZ i ich dwusuwowych silników.


Wstecz

@ 2024 ZSP Nr 3 w Krośnie.

stat4u