ZSP 3 w Krośnie - Muzeum Motoryzacji

Simson AWO

Pojemność skokowa: 247 cm
Moc maksymalna: 14 KM przy 6300 obr/min.
Stopień sprężania: 7,2
Rok produkcji: 1963
Wykonali: Robert Hajduk, Mariusz Smoleń, Marcin Rudawski
Opiekun pracy: mgr inż. Tadeusz Kunka

Początki firmy "Simson" z Suhl sięgają 1856 r. ,ale przygodę z jednośladami zaczęła się dopiero w 1896 r. od produkcji rowerów. Jednak o Simsonie tak naprawdę zaczęło być słychać od 1908 r. za sprawą samochodów, a zwłaszcza modelu Supra z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 90 KM. Po pierwszej wojnie światowej, w 1930 r., powrócono do wytwarzania aut. Marka rosła w siłę i gdy w 1934 r. wstrzymano produkcję samochodów, zakłady były gotowe do produkcji zbrojeniowej. Rządowe zamówienia nie przewidywały jednak montażu armat czy karabinów, ale małych jednośladów dla wojska. Tak zaczęła się przygoda Simsona z silnikowymi jednośladami ,chociaż nie były to jeszcze motocykle z prawdziwego zdarzenia ale rower z silnikiem o pojemności 100 cc, (BSW 98). Po wojnie Rosjanie nie zdemontowali linii produkcyjnych tak , jak zrobiono w wielu innym niemieckich fabrykach. Powołano do życia rosyjską spółkę Awtowelo, lepiej znaną pod skrótem Awo .W lipcu 1949 r. zakład opuścił Awo 425,całkowicie wzorowany na jednocylindrowym BMW R 23.Tajemnicze oznaczenie kryło w sobie cyfrę "4" ,oznaczającą silnik czterosuwowy i liczbę "25" ,stanowiącą kod pojemności skokowej 250 ccm Awo 425 podobnie jak BMW R-25.


Wstecz

@ 2024 ZSP Nr 3 w Krośnie.

stat4u