Pojemność skokowa: 173 cm Moc maksymalna: 8,5 KM przy 4800 obr/min. Stopień sprężania: 6,3 Rok produkcji: 1963 Wykonali: Szulc Grzegorz, Wilk Robert, Zajdel Andrzej Opiekun pracy: mgr inż. Tadeusz Kunka Praca dyplomowa z roku: 1994/95 |
Warszawska Fabryka Motocykli ma w kartach swej historii motocykl, którym mogła się chwalić. Skuter Osa cieszył się bardzo dobrą opinią zarówno wśród użytkowników, fachowców, jak i sportowców. To może wydawać się dziwne, ale Osy startowały nawet w Sześciodniówkach i odniosły tam sukcesy. W odróżnieniu od większości skuterów produkowanych na świecie był to motocykl dość duży, solidnie zbudowany, i co ważne na czternastocalowych kołach, co umożliwiało sprawną jazdę nawet po wiejskich duktach. Pierwsza wersja oznaczona M 50 pojawiła się w 1959 roku i napędzana była silnikiem o pojemności 150 ccm zapożyczonym z produkowanych w tym czasie WSK i SHL. Następna (M 52) powstała w 1962 roku, i posiadała silnik o pojemności 175 ccm, lecz wraz z jego wprowadzeniem i modyfikacją niektórych podzespołów, jak gdyby zmniejszono staranność wykonania i solidność budowy. Osy były chętnie kupowane nie tylko ze względu na własności jezdne. Były atrybutem pewnej swobody obyczajowej i młodości. Być może i z tej przyczyny powstały z trudem i szybko znikły na skutek decyzji zamknięcia działalności WFM w 1965 roku. Silnik: typ-dwusuwowy, liczba cylindrów-1, pojemność-173 ccm, moc/obroty- 8 KM / 4800 obr/min, masa pojazdu- 130 kg, prędkość maksymalna-85 km/h
@ 2024 ZSP Nr 3 w Krośnie.