ZSP 3 w Krośnie - Muzeum Motoryzacji

Komar 2320

Pojemność skokowa: 49,8 cm
Moc maksymalna: 1,1 KM przy 5000 obr/min.
Stopień sprężania: 6,5
Rok produkcji: 1970
Wykonali: Marek Śliwiński, Dariusz Węgrzyn
Opiekun pracy: mgr inż. Tadeusz Kunka
Praca dyplomowa z roku: 1995/96

W 1960r. gdy jeszcze produkcja we Wrocławiu wrzała, nowe motorowery, które miały stać się polską motolegendą zaczęły wytwarzać Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy. Pierwszym ich motorowerem był Komar 230. Jego konstrukcję opracowano pod koniec lat 50 tych. Podstawowym założeniem konstruktorów było wyprodukowanie taniego motoroweru, który dotrze do jak największej liczby użytkowników. W pierwszych komarach zastosowano znany już z Rysia dwusuwowy silnik S-01. Następcą pierwszego modelu 230 był Komar 231, którego produkcję rozpoczęto w 1962 r. Jednym z powodów wyprodukowania nowego modelu była decyzja władz o zaprzestaniu produkcji silników S-01 i S-02, które stosowano w dotychczasowych komarach 230. Zakłady w Bydgoszczy produkowały dwie wersje nowych motorowerów. Pierwsza z nich oznaczona symbolem 231 miała silnik typu S-38 z tłoczoną pokrywą iskrownika. Natomiast wersja 231B wyposażona była w silnik z pokrywą odlewną o symbolu S-38B. Oba te silniki osiągały moc 1,6 KM przy 5000 obr/min. Silnik uruchamiał nożny rozrusznik (pedały). Silnik zasilany był gaźnikiem G12 z centralnym pływakiem i gardzielą o średnicy 12 mm. Główna dysza paliwowa miała średnicę 0,55 mm. Sprzęgło w komarze znajdowało się na osi wału korbowego silnika i miało dwie tarcze z wkładkami korkowymi pracujące w kąpieli olejowej. Komar wyposażony był w dwustopniową skrzynię biegów zblokowaną z silnikiem. Zmiana biegów odbywała się za pomocą lewej manetki kierownicy. Silnik wmontowany był w ramę otwartą, grzbietową. Zawieszenie przedniego koła stanowił lekki wahacz pchany o skoku 50 mm. Tył pozostał sztywny a kierującemu motorkiem wygodę zapewniały sprężyny w siedzeniu. Prąd wytwarzany był w motorowerze przez 3 cewkowy iskrownik - prądnicę umieszczony na lewym czopie wału korbowego. Ten ważący zaledwie 45 kg motorek mógł rozwinąć prędkość 50 km/h i spalał 1,7 l benzyny na 100 km.


Wstecz

@ 2024 ZSP Nr 3 w Krośnie.

stat4u