MECHATRONIK
Mechatronik to osoba zajmująca się projektowaniem i wcielaniem w życie rozwiązań wykorzystujących nowoczesne technologie z zakresu automatyki i robotyki. Czyni to z absolwentów osoby szczególnie poszukiwane przez pracodawców i gwarantuje ciekawą, i dobrze płatną pracę. Dobrzy mechatronicy są pożądani na rynku pracy w kraju i za granicą.
Według prognoz opublikowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, mechatronika jest jednym z najbardziej pożądanych zawodów, na które w najbliższych latach wystąpi szczególne zapotrzebowanie na krajowym rynku pracy.
![]() |
Kwalifikacje uzyskiwane w wyniku kształcenia
W zawodzie mechatronik nauka odbywa się w systemie 3 - letnim. W trakcie nauki wyodrębniono jedną kwalifikacje, po zdaniu, której uczeń uzyskuje dyplom.
ELM.03. Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych.
Sylwetka absolwenta
Absolwent kończący szkołę na kierunku mechatronik będzie przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie:
• robotyki i automatyki;
• programowania urządzeń mechatronicznych;
• obsługi oraz konserwacji układów pneumatycznych, elektrycznych i elektronicznych;
• programowanie i obsługa obrabiarek;
• naprawa urządzeń i systemów mechatronicznych;
• prototypowanie przy użyciu druku 3D.
Dodatkowe umiejętności
Uczniowie „Mechanika” wybierający zawód mechatronik, mogą uzyskać dodatkowe umiejętności potwierdzone certyfikatami z zakresu programowania obrabiarek numerycznych, diagnozowania oraz naprawy układów i podzespołów mechatroniki samochodowej, spawalnictwa. Umiejętności pozyskane w trakcie nauki sprawiają, że będąc absolwentem staniesz się specjalistą posiadającym wiedzę i umiejętności z zakresu robotyki, informatyki, elektroniki, elektrotechniki, mechaniki, sterowania oraz automatyki. Podejmujemy współpracę z największymi firmami regionu celem zachowania nieustannego kontaktu z przemysłem., oraz firmami innowacyjnej gospodarki.
![]() |
Mechatronik znajdzie zatrudnienie w:
• zakładach przemysłowych przy montażu, instalacji i eksploatacji urządzeń mechatronicznych;
• przy obsłudze i konserwacji zrobotyzowanych linii produkcyjnych;
• obsłudze manipulatorów;
• warsztatach i serwisach branży samochodowej;
• warsztatach naprawczych sprzętu mechatronicznego np. serwisy AGD;
• firmach instalacyjnych zajmujących się montażem np. alarmów, automatycznych bram garażowych, instalacji fotowoltaicznych, tzw. inteligentnych domów.
Baza dydaktyczna i rozwój naszej szkoły
Posiadamy nowoczesną bazę pomocy dydaktycznych, która już w tym roku zostanie dodatkowo poszerzona o najnowocześniejszy sprzęt dydaktyczny. Stanie się to poprzez realizację dwóch projektów opiewających na łączną kwotę ponad 20 milionów z PLN.
Branżowe Centra Umiejętności
Branżowe Centa Umiejętności pozwolą przekształcić szkołę w wiodącą, zaawansowaną technologicznie placówką kształcenia, szkolenia i egzaminowania o zasięgu ogólnopolskim, wykraczającą poza tradycyjne modele edukacji zawodowej.
Modernizacja bazy dydaktycznej szkolnictwa zawodowego w Zespole Szkół Mechanicznych im. Stanisława Staszica w Krośnie” w ramach projektu 5.1
Projekt ten umożliwi doposażenie istniejących już pracowni w zakresie branży mechatronicznej i robotycznej a także lotniczej, mechanicznej i samochodowej.
Dzięki tym projektom zostanie otwarta w najbliższym czasie najnowocześniejsza i najlepiej wyposażona w naszym regionie pracownia robotyki w skład której wejdzie między innymi:
• 7 zrobotyzowanych stacji montażu wyposażonych w profesjonalne przegubowe roboty przemysłowe z systemami rozpoznawania obrazu
• tor jezdny pozwalający na przemieszczanie robota
• podajniki elementów
• robot do sortowania detali typ SCARA
• nowoczesne stanowiska pneumatyki
• Sterowniki PLC wraz z panelami operatorskimi HMI
• narzędzia i sprzęt warsztatowy do montażu, demontażu oraz serwisowania robotów oraz podzespołów elektronicznych
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rozwijamy zainteresowana uczniów
Staramy się rozwijać pasje naszych uczniów poprzez prowadzenie kółek zainteresowań między innymi kółko mechatroniki, na którym uczniowie tworzą własne modele robotów zabawek a także zapoznają się z najnowszymi trendami w dziedzinie automatyki.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |