Plan lekcji

Na skróty

Uncategorised

RCEZiNT w Krośnie

 ulogo

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013

01

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 im. Stanisława Staszica w Krośnie to zespół szkół sięgający swoją tradycją do 1892 roku. Przez wiele lat kształcąca na wysokim poziomie dla potrzeb lokalnych podmiotów gospodarczych oraz studiów technicznych.


02Aby sprostać wymaganiom współczesnych przedsiębiorstw nowoczesnych technologii 1 września 2012 roku otwarto Centrum Edukacji Zawodowej i Nowoczesnych Technologii. Są to nowoczesne laboratoria i pracownie, w których uczniowie mogą zdobywać wiedzę i umiejętności zgodne z wymaganiami programowego kształcenia zawodowego i podmiotów gospodarczych nie tylko regionu podkarpackiego.

W skład RCEZiNT wchodzą następujące laboratoria i pracownie:
1. Laboratorium diagnostyki maszyn i urządzeń 
2. Laboratorium napraw maszyn i urządzeń
3. Laboratorium silników spalinowych i budowy pojazdów
4. Laboratorium elektrotechniki i mechatroniki
5. Laboratorium mechatroniki
6. Laboratorium elektrotechniki i elektroniki
7. Laboratorium metrologii
8. Laboratorium materiałoznawstwa i badań konstrukcji lotniczych
9. Laboratorium obsługi naziemnej lotnictwa i napraw lotniczych
10. Laboratorium budowy i eksploatacji statków powietrznych
11. Laboratorium obróbki skrawaniem
12. Laboratorium obrabiarek konwencjonalnych
13. Laboratorium obrabiarek CNC
14. Laboratorium programowania obrabiarek CNC
15. Laboratorium CAD/CAM
16. Pracownia informatyczna
17. Laboratorium obróbki cieplno-chemicznej
18. Laboratorium spawalnictwa

03Zgromadzone maszyny i urządzenia o wysokich parametrach techno-dydaktycznych w nowych laboratoriach służyć mogą nie tylko uczniom do zdobywania zawodu ale również studentom wyższych uczelni oraz pracownikom wielu firm, którzy będą podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.

 

W nowych pomieszczeniach dydaktycznych odbywać się będzie kształcenie w kierunkach i zawodach z branż:
● motoryzacyjnej
● lotniczej
● mechanicznej
● mechatronicznej

 

04

Zgromadzone maszyny i urządzenia o wysokich parametrach techno-dydaktycznych w nowych laboratoriach służyć mogą nie tylko uczniom do zdobywania zawodu ale również studentom wyższych uczelni oraz pracownikom wielu firm, którzy będą podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez różnorodne szkolenia i kursy organizowane przez operatora zarządzającego powstałą infrastrukturą, który wybrany w otwartym przetargu będzie realizował zobowiązania szkoleniowe i kursowe.

13 czerwca 2015r. (sobota) w ZSP nr 3 odbyła się uroczystość inauguracji i otwarcia Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej i Nowoczesnych Technologii w części drugiej dotyczącej infrastruktury lotniczej. Nowe laboratoria to:
1. Laboratorium nawigacji
2. Laboratorium radio – nawigacji
3. Laboratorium symulacji lotu
Przedsięwzięcie to realizowano od początku 2013r. i dzięki staraniom władz samorządowych miasta Krosna udało się pozyskać z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UE kwotę 6 448 232, 93 zł. z jednoczesnym wkładem miasta Krosna 1 203 367,01 zł. co pozwoliło zrealizować cele projektu na ogólną kwotę 7 651 599,94 zł. Tym samy ogólny koszt całego projektu RCEZiNT „urósł” do kwoty 22 025 424,17 zł. Dzięki realizacji tego projektu będzie można realizować zajęcia i szkolenia dla młodzieży i pracowników przedsiębiorstw w zawodach nowoczesnych technologii.
Projekt przewidywał zaplanowanie i pozyskanie najnowocześniejszej bazy ćwiczeniowej i dydaktycznej, która pozwoli pomóc uczestnikom szkolenia w odważnym realizowaniu kariery zawodowej. Jednym z celów stało się wspieranie uczniów i pracowników wielu firm w uzyskiwaniu dodatkowych ważnych kompetencji kwalifikacyjnych i zawodowych. Zwłaszcza w części drugiej projektu RCEZiNT ma dostarczyć nowe możliwości w zakresie kształcenia w zawodach i branżach lotniczych włącznie z umiejętnością pilotażową PL(G) i PPL(A) oraz przygotować do uzyskania kompetencji i kwalifikacji w zawodach mechaniki i awioniki lotniczej zgodnie z wymaganiami EASA tj. Part-66 i Part-147.
Nowe laboratoria lotnicze i cała infrastruktura lotnicza pozwolą organizować szkolenia, które na pewno wzbogacą kwalifikacyjnie i kompetencyjnie uczestników tych szkoleń, a nowe kwalifikacje dadzą większe szanse na zatrudnienie lub uzyskanie lepszych efektów w pracy zawodowej absolwentów szkoły i pracowników przedsiębiorstw.
Dodatkowe informacje dot. infrastruktury drugiej części projektu RCEZiNT są dostępne na stronie internetowej szkoły za rok szkolny 2015/2016.

e009

Egzaminy zawodowe 2024

Informacja o egzaminie zawodowym na sesję zimową 2024

 

1. Egzamin zawodowy składa się:
a. z części pisemnej polegającej na rozwiązaniu testu pisemnego,
b. z części praktycznej polegającej na wykonaniu zadania praktycznego.

2. Część pisemna egzaminu trwa 60 minut i jest przeprowadzana z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu. Elektroniczny system przeprowadzania egzaminu
zawodowego udostępnia szkole, placówce lub centrum, pracodawcy lub podmiotowi prowadzącemu kwalifikacyjny kurs zawodowy dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej.

3. Część praktyczna egzaminu trwa 120, 150, 180, 210 lub 240 minut. Czas trwania egzaminu z danej kwalifikacji jest określony w Informatorze o egzaminie zawodowym dla zawodu, w którym
wyodrębniono kwalifikację.

4. Część praktyczna egzaminu jest przeprowadzana według modelu:
• w - gdy rezultatem końcowym jest wyrób lub usługa,
• wk - gdy rezultatem końcowym jest wyrób lub usługa, wykonane z wykorzystaniem komputera,
• d - gdy jedynym rezultatem końcowym jest dokumentacja,
• dk - gdy jedynym rezultatem końcowym jest dokumentacja wykonana z wykorzystaniem komputera.

Podczas części praktycznej egzaminu zawodowego każdy zdający otrzymuje pakiet egzaminacyjny, w skład którego wchodzą:
- ARKUSZ EGZAMINACYJNY - broszura zawierająca instrukcję dla zdającego, zadanie egzaminacyjne z dokumentacją do jego wykonania.
- KARTA OCENY oraz materiały potrzebne do wykonania zadania egzaminacyjnego.

- aby zdać egzamin należy uzyskać co najmniej 75% pkt możliwych do uzyskania

 Przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami są zamieszczone w Informatorach o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie, dostępnych na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.gov.pl ) – egzamin zawodowy Formuła 2019

 Na wszystkie egzaminy należy zgłosić się 30 min wcześniej z dowodem osobistym, czarnym długopisem oraz przyborami, które będą zamieszczane na stronie oke.krakow.pl – komunikaty i w gablocie szkoły, kilka tygodni przed egzaminem.

Zdający, który zdał egzamin potwierdzający kwalifikację w danym zawodzie, otrzymuje ‎‎świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie oraz dyplom wydane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie.

Warunkiem uzyskania dyplomu jest posiadanie:
1. świadectwa potwierdzającego wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w danym zawodzie, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego,
2. oraz świadectwa ukończenia szkoły średniej.

Egzaminy, które należy zdać aby uzyskać dyplom – podstawa progr. z 2019r.

I. Technik mechanik:
MEC.05 Użytkowanie obrabiarek skrawających.
MEC.09 Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń.

II. Technik pojazdów samochodowych:
MOT.05 Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
MOT.06 Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych.

III. Technik mechatronik:
ELM.03 Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych,
ELM.06 Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych.

IV. Technik robotyk:
ELM.07 Montaż, uruchamianie i obsługa systemów robotyki.
ELM.08 Eksploatacja i programowanie systemów robotyki.

V. Technik mechanik lotniczy:
TLO.03 Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych.

VI. Mechanik pojazdów samochodowych:
MOT.05 Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych.

Najważniejsze zmiany w formule 2019 egzaminu w odniesieniu do egzaminów przeprowadzanych w formułach 2012 i 2017 to:
- inne podstawy programowe, a tym samym inne kwalifikacje oraz zawody, w których przeprowadzany jest egzamin,
- obowiązkowość egzaminu dla uczniów i słuchaczy – nieprzystąpienie do egzaminu skutkuje nieotrzymaniem świadectwa ukończenia danego roku szkolnego lub semestru,
- część pisemna egzaminu przeprowadzana wyłącznie przy komputerze, za wyjątkiem osób wnioskujących o dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu,
- jawność zadań w części praktycznej egzaminu we wskazanych kwalifikacjach.

 

pdf ikona Deklaracja na egzamin zawodowy 
pdf ikona Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu zawodowego obowiązująca w roku 2024
pdf ikona Komunikat w sprawie zadań jawnych w części praktycznej egzaminu zawodowego przeprowadzanego w 2024 roku
   
pdf ikona Komunikat w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych część pisemna 2017
pdf ikona Komunikat w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych część pisemna 2019
pdf ikona Komunikat w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych część praktyczna 2017
pdf ikona Komunikat w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych część praktyczna 2019

 

Ważne linki:

https://cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/6.2204_PP2019_Informacja%20_o_EZ%20-18%20VIII2023.pdf 
www.oke.krakow.pl → egzamin zawodowy
www.cke.gov.pl → egzamin zawodowy→ Formuła 2019r

 

Technik robotyk

Technik robotyk - poszukiwany zawód w przemyśle

 

Jego znaczenie wynika z potrzeb dynamicznie zmieniającej się światowej gospodarki, coraz bardziej opartej na automatyzacji i robotyzacji procesów produkcyjnych. Robotyka ma istotny wpływ na rozwój różnych sektorów, takich jak medycyna, przemysł, transport, telekomunikacja i wiele innych.

image001

Specjaliści z tego obszaru są poszukiwani do obsługi, instalowania i programowania procesów produkcji z wykorzystaniem robotów i układów automatyki przemysłowej. Polskie firmy również coraz bardziej inwestują w automatyzację i robotyzację, co sprawia, że technik robotyk jest obecnie jednym z najbardziej atrakcyjnych zawodów technicznych.
Według prognoz opublikowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, robotyka i mechatronika są jednymi z najbardziej pożądanych zawodów, na które będzie w najbliższych latach szczególne zapotrzebowanie na krajowym rynku pracy. Kierunek ten zapewnia solidne podstawy do kontynuowania kształcenia na studiach jako Inżynier Automatyki i Robotyki.

image003

 

Rozwijamy zainteresowana uczniów

Poprzez prowadzenie kółek zainteresowań, takich jak kółko robotyki, na którym uczniowie tworzą własne modele robotów zabawek i zapoznają się z najnowszymi trendami w dziedzinie automatyki.

image005

image007

image009

11a

 

Zawód technika robotyka przynosi ogromne możliwości

Robotyka jest ważna dla jednostek i dla rozwoju przemysłu. Inwestycja w kształcenie specjalistów z tej dziedziny przyniesie w najbliższym czasie liczne korzyści dla społeczeństwa i gospodarki

 

image013

 

Kwalifikacje uzyskiwane w wyniku kształcenia

W zawodzie technik robotyk nauka odbywa się w systemie pięcioletnim. W trakcie nauki wyodrębniono dwie kwalifikacje, po zadaniu których uczeń uzyskuje tytuł technika robotyka wraz z świadectwem potwierdzającym uzyskane kwalifikacje.
• ELM.07 Montaż, uruchamianie i obsługa systemów robotyki
• ELM.08 Eksploatacja i programowanie systemów robotyki

 

image015

 

Sylwetka absolwenta

Absolwent kończący szkołę w zawodzie technik robotyk będzie przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie:
• czytania i wykonywania rysunków technicznych,
• posługiwania się programami CAD/CAM,
• posługiwania się dokumentacją techniczną oraz narzędziami pomiarowymi,
• projektowaniem i uruchamianiem układów sterowania elektropneumatycznego,
• programowaniem sterowników PLC oraz paneli operatorskich HMI,
• obsługą i programowaniem robotów przemysłowych,
• uruchamianiem i obsługą układów mechanicznych i elektronicznych robotów,
• posiadani umiejętność tworzenia układów współpracy między robotami,
• projektowania linii produkcyjnej obsługiwanej przez roboty przemysłowe.

Dodatkowe umiejętności

Uczniowie wybierający zawód technik robotyk, mogą uzyskać umiejętności potwierdzone certyfikatami. Są to między innymi uprawnienia elektryczne (SEP), kursy programowania obrabiarek numerycznych, obsługi programów CAD/CAM, mechatroniki samochodowej oraz spawalnictwa.

Technik Robotyk znajdzie zatrudnienie w następujących obszarach:

• eksploatacji urządzeń automatyki i robotyki,
• montażu instalacji urządzeń automatyki i robotyki,
• operator i programista robotów przemysłowych,
• konstruktor urządzeń automatyki i robotyki, pneumatyki i hydrauliki,
• technolog urządzeń automatyki i robotyki, pneumatyki i hydrauliki,
• nadzór techniczny systemów zrobotyzowanych

Baza dydaktyczna naszej szkoły

Posiadamy nowoczesną bazę pomocy dydaktycznych z zakresu elektrotechniki i elektroniki, automatyki, robotyki, mechatroniki samochodowej, urządzeń sterowanych numerycznie. Są to między innymi :
• multimetry, zasilacze, oscyloskopy, analizatory stanów logicznych,
• multimedialne zastawy edukacyjne (trenażery), stacje lutownicze,
• stanowiska dydaktyczne z zakresu pneumatyki, elektropneumatyki, sensoryki oraz napędu elektrycznego
• stanowiska dydaktyczne z zakresu programowania sterowników przemysłowych, panele operatorskie, falowniki
• stanowiska z modelami robotów jezdnych
• modele manipulatorów - ramiona robotów
• symulatory linii produkcyjnych (manipulatory, taśmociągi)
• drukarka 3D, ploter laserowy, skaner 3D
• obrabiarki CNC

 

image017

 

Branżowe Centra umiejętności

 

image019

W roku 2024 w krośnieńskim Mechaniku rozpocznie również funkcjonowanie Branżowe Centrum Umiejętności które znacznie rozwinie ofertę edukacyjną dla uczniów technikum oraz dla dorosłych pracowników przedsiębiorstw. W ramach projektu Mechanik uzyskał wsparcie w kwocie ok. 16 mln zł.
Dzięki istnieniu Branżowych Centrum Umiejętności zostaną wybudowane nowe pracownie a także zmodernizowane już istniejące. Pozyskane środki pozwolą nam na między innymi na stworzenie profesjonalnej pracowni robotyki przemysłowej w skład której wejdą:

• zrobotyzowane stację montażu,
• roboty SCARA z oprogramowaniem,
• dydaktyczne roboty 6 osiowe
• roboty przemysłowe
• systemy wizyjne do rozpoznawania detali
• nowe stanowiska ze sterownikami PLC
• nowe stanowiska dydaktyczne z zakresu pneumatyki i hydrauliki

 

image021 image023
 image025 image027

23a

image031

 

Współpraca z firmami

Nasza szkoła nieustannie współpracuje z firmami z branży robotyki, mechatroniki i automatyki. Jedną z takich firm jest Firma Astor z Krakowa.

Astor od wielu lat zajmuje się wyposażaniem zakładów produkcyjnych w automatykę przemysłową, robotykę oraz szkoleniami z zakresu obsługi tych urządzeń. W ramach współpracy z firmą Astor klasy o profilu mechatronicznym i robotycznym zostają objęte wsparciem. Co pozwoli zachować najwyższy poziom kształcenia oraz gwarancję podążania za zmianami technologicznymi w przemyśle.

 

image033

 

Dodatkowymi atutami przemawiającymi za wyborem zawodu Technik Robotyk w „Mechaniku” są również:

• Płatne staże i praktyki dla uczniów, które odbywają się w firmach zagranicznych na terenie Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec oraz Irlandii
• Możliwość pozyskania dodatkowych kwalifikacji w ramach bezpłatnych szkoleń i kursów między innymi: kurs mechatroniki samochodowej, prawo jazdy, kurs spawania, kurs operatora obrabiarek CNC, kurs SEP
• Organizacja wyjazdów oraz wycieczek zawodowych do firm z branży automatyki i robotyki
• Doskonale przygotowanie do egzaminów zewnętrznych przez co możemy się poszczycić najwyższą zdawalnością egzaminów maturalnych i zawodowych
• Współpraca z największymi firmami regionu celem zachowania nieustannego kontaktu z przemysłem
W ramach programu Erasmus+ uczniowie mogą wziąć udział w praktykach zawodowych organizowanych w trakcie roku szkolnego oraz w stażach wakacyjnych. Projekt daje możliwość zdobywania doświadczenia zawodowego w zakładach pracy na terenie Unii Europejskiej. Uczestnicy stażu mają zapewnioną podróż do miejsc odbywania praktyk, całodobowe wyżywienie oraz kieszonkowe.
Dodatkowo uczniowie swój wolny czas mogą przeznaczyć na zwiedzanie i odkrywanie nowych ciekawych miejsc.

 

image036 image037

 

image039

 

Deklaracja dostępności

Deklaracja dostępności dla strony internetowej www.zsm.krosno.pl

Zespół Szkół Mechanicznych im. Stanisława Staszica w Krośnie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej  https://zsm.krosno.pl zgodnie z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Niniejsze oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Zespół Szkół Mechanicznych w Krośnie https://zsm.krosno.pl/ .

Daty publikacji i aktualizacji 

  1. Data publikacji strony internetowej – 19. 08. 2017r. 
  2. Strona aktualizowana jest na bieżąco (ostatnia aktualizacja 7.12.2020 r).

Status pod względem zgodności z ustawą 

Zgodnie z wytycznymi dla dostępności treści internetowych w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych (załącznik do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. poz. 858) strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Filmy nie posiadają napisów dla osób głuchych. Filmy zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
Załączniki w postaci skanów dokumentów np. w formacie .pdf nie są dostosowane dla osób niepełnosprawnych.
Poprawienie dostępności strony niosłoby za sobą nadmierne obciążenia dla podmiotu publicznego.

Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej.

Niniejsze oświadczenie sporządzono dnia 2020.12.22
Oświadczenie sporządzono na podstawie samooceny dokonanej przez podmiot publiczny.

Informacje zwrotne, dodatkowe i dane kontaktowe 

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt telefoniczny dzwoniąc na numer 134321561 lub emailowi Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Pod adresem  https://zsm.krosno.pl/index.php/kontakt/formularz-kontaktowy.html dostępny jest formularz kontaktowy, który umożliwia, przesłanie zgłoszenia w zakresie braku dostępności cyfrowej. 

Powyższymi drogami można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności. 

Informacje na temat procedury odwoławczej 

  1. Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich. 

Link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich  https://www.rpo.gov.pl/pl 

Dostępność architektoniczna

1. Dostępność wejścia do budynku.

Dla klientów zespołu szkół dostępne jest wejście główne od ul. Tysiąclecia. Osoby z problemami motorycznymi oraz osoby niepełnosprawne na wózkach inwalidzkich, a także osoby z wózkami dziecięcymi mają możliwość skorzystania z podjazdu dla niepełnosprawnych. Drugie wejście do budynku znajduje się od strony zachodniej budynku (budynek A), jest ono również dostosowane dla osób niepełnosprawnych. W celu przywołania pracownika można nawiązać kontakt telefoniczny pod nr 134321561.

2. Opis dostępności korytarzy, schodów i wind.

Na parterze budynku znajduje się sekretariat szkoły. Istnieje możliwość umówienia spotkania z klientem na parterze budynku szkoły w każdej sprawie. Na wyższe kondygnacje budynku prowadzą schody, budynek nie jest wyposażony w windę. Na parterze budynku przy wejściu głównym znajduje się tablica informacyjna dla klientów zespołu szkół.

3. Informacja o miejscu i sposobie korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych.

Na parkingu przed budynkiem wydzielono dwa miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych.

4. Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach.

Zgodnie z ustawą  z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym ma prawo wstępu m.in. do obiektów użyteczności publicznej, w szczególności: budynków i ich otoczenia przeznaczonych na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości itp., a tym samym także do budynku Zespołu Szkół Mechanicznych w Krośnie. Warunkiem wejścia na teren budynku szkoły z psem asystującym jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych. Możliwość wejścia do budynku szkoły z psem asystującym nie zwalnia osoby niepełnosprawnej z odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez psa asystującego. Osoba niepełnosprawna nie jest zobowiązana do zakładania psu asystującemu kagańca oraz prowadzenia go na smyczy.

5. Informacja o możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu lub online.

Szkoła nie posiada tłumacza języka migowego na miejscu. 

Wpłaty na konto Rady Rodziców

Wpłatę na konto Rady Rodziców można dokonywać na:

68 8642 1083 2002 8306 5154 0002

Przy wpłacie proszę podać informację na jaki cel wpłata jest dokonywana i kto jest przekazującym /imię i nazwisko ucznia oraz klasa/. Zachęcamy także Państwa o wspieranie szkoły i pozyskiwanie sponsorów dla wszelkich działań szkoły i uczniów "Mechanika". Wsparcie finansowe można kierować na to samo konto Rady Rodziców ZSM. Deklarujemy, że środki te nie będą wykorzystywane na infrastrukturę materialną szkoły, a jedynie na działalność i wspieranie inicjatyw uczniowskich.
Dziękujemy, Rodzice i Dyrekcja ZSM.

Egzamin maturalny 2020

pdf ikona Harmonogram - egzamin maturalny poprawkowy 2020

 

pdf ikona Egamin porawkowy - oświadczenie

 

pdf ikona  Komunikat - odbiór świadectw dojrzałości
pdf ikona Komunikat CKE w sprawie harmonogramu egzaminów - Aktualizacja z dnia 08.06.2020 

 

Aktualizacja informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty oraz maturalnego

Dyrektor CKE wydał 20 maja 2020 r. aktualizację do komunikatu z 24 kwietnia 2020 r. w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminów w 2020 r. Informujemy również o zmianach w sposobie organizacji egzaminów w roku szkolnym 2019/2020. Szczegóły znajdują się w poniższych załącznikach:

 

Egzamin maturalny

 

 pdf ikona  Ogłoszenie dla maturzystów - ważne !!!

 

 pdf ikona  Harmonogram egzaminu maturalnego w Zespole Szkół Mechanicznych  w Krośnie

 

pdf ikona

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 24 kwietnia 2020 r. w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, 

egzaminu gimnazjalnego oraz  egzaminu maturalnego w 2020 roku - Aktualizacja 20.05.2020 r.

pdf ikona Informacja z 20.05.2020 o sposobie organizacji i przeprowadzania Egzaminu Maturalnego w 2020 r. 
windows 7 zip icon   Załączniki do informacji z 20.05.2020 o sposobie organizacji i przeprowadzania EO  - format ZIP

 

Deklaracja przystąpienia do części ustnej egzaminu maturalnego - dotyczy ona absolwenta, który:

1) w toku rekrutacji na uczelnię zagraniczną jest obowiązany przedstawić wynik części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego lub języka obcego nowożytnego, lub

2) jest obowiązany przystąpić do części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego w celu zrealizowania postanowień umowy międzynarodowej.

- termin złożenia: do 25 maja 2020 r.

 

 pdf ikona Zgłoszenie do części ustnej - Egzamin maturalny 2020 - format pdf
 word  Zgłoszenie do części ustnej - Egzamin maturalny 2020 - format docx

 

 

Egzamin maturalny 2019/2020 -  wszystkie informacje

 

 pdf ikona Wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzenia egzaminów 

 

 

 

wytyczne cke men i gis plakat

Egzamin zawodowy 2023

Informacja o egzaminie  zawodowym na sesję letnią 2023

 

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie składa się z:

1. Części pisemnej egzaminu trwającej 60 minut
- polega na rozwiązaniu testu pisemnego i przeprowadzany jest z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu zawodowego – tj. przy komputerze:
a) test składający się z 40 zadań zamkniętych zawierających cztery odpowiedzi do wyboru, z
których tylko jedna jest poprawna.
- aby zdać egzamin należy uzyskać co najmniej 50% pkt możliwych do uzyskania

2. Część praktyczna egzaminu trwa 120, 150 lub 180 minut i polega na wykonaniu zadania praktycznego, może być przeprowadzana według modelu:
a) w – gdy rezultatem końcowym jest wyrób lub usługa: MEC.05, MOT.05,
b) wk – gdy rezultatem końcowym jest wyrób lub usługa, wykonane z wykorzystaniem komputera: ELM.03, ELM.06,
c) d – gdy jedynym rezultatem końcowym jest dokumentacja: MOT.06, TLO.03,
d) dk – gdy jedynym rezultatem końcowym jest dokumentacja wykonana z wykorzystaniem komputera: MEC.09.

Podczas części praktycznej egzaminu zawodowego każdy zdający otrzymuje pakiet egzaminacyjny, w skład którego wchodzą:
- ARKUSZ EGZAMINACYJNY - broszura zawierająca instrukcję dla zdającego, zadanie egzaminacyjne z dokumentacją do jego wykonania.
- KARTA OCENY
oraz materiały potrzebne do wykonania zadania egzaminacyjnego.

- aby zdać egzamin należy uzyskać co najmniej 75% pkt możliwych do uzyskania

Przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami są zamieszczone w Informatorach o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie, dostępnych na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.gov.pl ) – egzamin zawodowy Formuła 2019

 

Na wszystkie egzaminy należy zgłosić się 30 min wcześniej z dowodem osobistym, czarnym długopisem oraz przyborami, które będą zamieszczane na stronie oke.krakow.pl – komunikaty i w gablocie szkoły, kilka tygodni przed egzaminem.

Zdający, który zdał egzamin potwierdzający kwalifikację w danym zawodzie, otrzymuje ‎‎świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie oraz dyplom wydane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie.

Warunkiem uzyskania dyplomu jest posiadanie:

1. świadectwa potwierdzającego wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w danym zawodzie, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego,
2. oraz świadectwa ukończenia szkoły średniej.

Egzaminy, które należy zdać aby uzyskać dyplom – podstawa progr. z 2019r.

I. Technik mechanik:
MEC.05 Użytkowanie obrabiarek skrawających.
MEC.09 Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń.

II. Technik pojazdów samochodowych:
MOT.05 Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
MOT.06 Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych.

III. Technik mechatronik:
ELM.03 Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych,
ELM.06 Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych.

IV. Technik robotyk:

ELM.07 Montaż, uruchamianie i obsługa systemów robotyki.
ELM.08 Eksploatacja i programowanie systemów robotyki.

V. Technik mechanik lotniczy:
TLO.03 Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych.

VI. Mechanik pojazdów samochodowych:
MOT.05 Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych.

 

Najważniejsze zmiany w formule 2019 egzaminu w odniesieniu do egzaminów przeprowadzanych w formułach 2012 i 2017 to:

- inne podstawy programowe, a tym samym inne kwalifikacje oraz zawody, w których przeprowadzany jest egzamin,
- obowiązkowość egzaminu dla uczniów i słuchaczy – nieprzystąpienie do egzaminu skutkuje nieotrzymaniem świadectwa ukończenia danego roku szkolnego lub semestru,
- część pisemna egzaminu przeprowadzana wyłącznie przy komputerze, za wyjątkiem osób wnioskujących o dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu,
- jawność zadań w części praktycznej egzaminu we wskazanych kwalifikacjach.

 

Komunikat dyrektora CKE z 28 kwietnia 2023 r. w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których mogą̨ korzystać zdający w części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w sesji 2023 LATO

 

pdf ikona  Formuła 2017 
pdf ikona Formuła 2019

 

Komunikat dyrektora CKE z 28 kwietnia 2023 r. w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których mogą korzystać zdający w części praktycznej egzaminu zawodowego w sesji 2023 LATO

 

 pdf ikona  Formuła 2012 oraz 2017
 pdf ikona  Formuła 2019

 

TERMINY EGZAMINÓW Z KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH - SESJA LETNIA 2023

 

pdf ikona  CZĘŚĆ PISEMNA PP 2019
pdf ikona CZĘŚĆ PRAKTYCZNA PP 2017 PP 2019

 

   
 pdf ikona  Komunikat w sprawie harmonogramu przepr. egzaminu zaw. w 2023r.
 pdf ikona  Komunikat w sprawie zadań jawnych w roku 2023
   
pdf ikona Egzaminy zawodowe w ZSM

 

Ważne linki:

INFORMACJA O SPOSOBIE ORGANIZACJI I PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ZAWODOWEGO obowiązująca w roku szkolnym 2022/2023
www.oke.krakow.pl → egzamin zawodowy
www.cke.gov.pl  → egzamin zawodowy→ Formuła 2019r. → harmonogram, komunikaty →Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie obowiązująca w roku szkolnym 2022/2023r.

 

persp

konkurs 2

jubileusz

SPACER

baner egzaminy 2024

baner festiwal 2

librus

praktyki 2

spot 2

 

 

PARTNERZY
  GO PGNiG Technologie poziom RGB   43   lotams   logo1
 
              Eba logo

 DANE KONTAKTOWE                          

 

Zespół Szkół Mechanicznych 
im. Stanisława Staszica w Krośnie
ul. Tysiąclecia 5 
38-400 Krosno 
e-mail: zsm@mkrosno.pl    
       PANS   logo A M           
     pwsz ch