Statut
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3
im. Stanisława Staszica w Krośnie
Wewnątrzszkolny
System Oceniania
/wyciąg ze statutu/
§ 34
Założenia wstępne
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę;
- Szczegółowe zasady oceniania, kryteria ocen oraz częstotliwość i sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów ustalają nauczyciele zajęć edukacyjnych w przedmiotowych systemach oceniania.
- Zasady, o których mowa w punkcie drugim są corocznie przedstawiane uczniom przez nauczycieli na zajęciach rozpoczynających roczny (początek roku szkolnego) cykl kształcenia danego rodzaju zajęć.
§ 35
Cele oceniania wewnątrzszkolnego
- Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie.
- Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
- Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
- Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
- Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-
§ 36
Formułowanie wymagań edukacyjnych
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o :
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
• warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, ewentualnych zmianach w WSO.
3. Fakt wywiązania się przez nauczyciela oraz wychowawcę z powyżej podanych obowiązków odnotowywany jest w dzienniku lekcyjnym.
§ 37
Kryteria oceniania zachowania
1.Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły. Oceny bieżące zachowania wystawia wychowawca klasy oraz nauczyciele w dzienniku lekcyjnym w rubryce – zachowanie lub w dowolnym innym trybie przyjętym w szkole. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2.Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się w następującej skali:
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
3. Oceny śródroczne i roczne zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących w danej klasie oraz uczniów klasy. Wychowawca przygotowuje listę uczniów swojej klasy i nauczyciele uczący wpisują propozycje ocen zachowania dla każdego ucznia.
4.Kryteria ocen zachowania:
wzorowe - wymagane jest spełnienie wszystkich poniższych kryteriów:
- uczeń wyróżnia się wysoką kulturą osobistą, nie ulega nałogom;
- wzorowo wypełnia obowiązki szkolne;
- jest inicjatorem pozytywnych działań i przedsięwzięć w szkole i poza nią, godnie reprezentuje szkołę w środowisku, bierze udział w pracach społecznie użytecznych na rzecz szkoły i środowiska, olimpiadach konkursach, zawodach itp.
- służy pomocą innym uczniom;
• posiada wysoką frekwencję i nie ma godzin nieusprawiedliwionych;
bardzo dobre - wymagane jest spełnienie wszystkich poniższych kryteriów:
- uczeń jest zawsze taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa, nosi właściwy estetyczny strój (obuwie zastępcze w CKP i pantofle w szkole),
a jego postawa nacechowana jest życzliwością w stosunku do otoczenia;
- rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków oraz podejmowanych dobrowolnie różnorodnych prac i zadań;
- w codziennym życiu szkolnym wykazuje się uczciwością, zawsze reaguje na przejawy zła, chętnie pomaga kolegom,
- wykazuje dużą aktywność w działaniu na rzecz innych uczniów w szkole i poza nią, swoją postawą zachęca do naśladowania;
- nie stwierdzono u niego żadnych nałogów;
- posiada wysoką frekwencję i usprawiedliwione nieobecności;
dobre - wymagane jest spełnienie wszystkich poniższych kryteriów:
- wywiązuje się z obowiązków ucznia; postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej; dba o honor i tradycje szkoły; dba o piękno mowy ojczystej;
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób; godnie, kulturalnie zachowuje się
w szkole i poza nią;
- ma maksymalnie 10 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze;
poprawne - wymagane jest spełnienie wszystkich poniższych kryteriów:
- uczeń czasami łamie postanowienia statutu np. : brak obuwia zmiennego, właściwego stroju, lecz po zwróceniu uwagi zmienia swoje postępowanie;
- angażuje się okazjonalnie w życie klasy, szkoły i środowiska;
- posiada najwyżej do 30 godzin nieusprawiedliwionych z zajęć lekcyjnych w semestrze;
nieodpowiednie - wymagane jest spełnienie przynajmniej dwóch poniższych kryteriów:
- posiada nie więcej niż 40 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze;
- często narusza zapisy statutu a uwagi nie przynoszą oczekiwanych rezultatów np. obuwia na zmianę;
- cechuje go brak kultury języka, jest wulgarny i arogancki;
- ulega nałogom, ma zły wpływ na kolegów;
- zwykle nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wykonuje powierzonych mu prac i zadań;
- nie podejmuje dobrowolnych zobowiązań;
naganne - wymagane jest spełnienie przynajmniej dwóch poniższych kryteriów z wyjątkiem dwóch ostatnich, z których każdy kwalifikuje się do oceny nagannej:
- nagminnie spóźnia się lub opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia, łączna liczba nieusprawiedliwionych godzin przekracza 50 godz. na semestr;
- zwykle jest nietaktowny, używa wulgaryzmów, jest agresywny, nie stara się nawet o zachowanie kulturalnych form w prowadzeniu rozmowy;
- postępowanie ucznia jest zwykle sprzeczne z zasadą uczciwości, jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje godności własnej i innych ludzi;
- uwagi i działania wychowawcze nie odnoszą żadnego pozytywnego skutku;
- wchodzi w kolizję z prawem;
- posiadał lub rozprowadzał środki odurzające, używki i tym samym naraża na uszczerbek zdrowia siebie i innych oraz dobre imię szkoły.
5. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.
§ 38
Ocenianie bieżące
- Ocenianie bieżące ma na celu wspieranie uczenia się i polega na systematycznej obserwacji, sprawdzaniu oraz dokumentowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, wysiłku wkładanego w wywiązywanie się z
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ustala się w stopniach według następującej skali :
- stopień celujący - 6
- stopień bardzo dobry - 5
- stopień dobry - 4
- stopień dostateczny - 3
- stopień dopuszczający - 2
- stopień niedostateczny - 1
- Poziom opanowania wiadomości i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych określa się w stopniach cząstkowych, przy czym:
- zastosowanie umiejętności w sytuacjach nowych.
- sprawne, samodzielne posługiwanie się nabytą wiedzą i umiejętnościami przy rozwiązywaniu zadań o średnim poziomie trudności.
- umiejętności, rozwiązywaniu zadań o średnim poziomie trudności.
5. Skalę ocen określoną w §34 pkt. 3 rozszerza się przez dodanie do ocen cząstkowych znaków ,,+” lub ,,-” , co zwiększa lub zmniejsza wartość oceny o 25%. 6. Stosowane są następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych: praca klasowa, sprawdzian wiadomości i umiejętności, kartkówka, odpowiedzi ustne, zadania praktyczne.
7. Przedmiotem oceny jest również wysiłek ucznia wkładany w wywiązywanie się z obowiązków szkolnych ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania się do lekcji, przygotowania dodatkowych prac z własnej inicjatywy, lub zleconych przez nauczyciela, prac domowych, aktywnego udziału w lekcjach.
8. W przypadku nie przystąpienia do zapowiedzianego pisemnego sprawdzianu wiadomości, testu, klasówki z powodu usprawiedliwionej nieobecności w szkole uczeń ma prawo i obowiązek przystąpienia do sprawdzianu z tego samego fragmentu materiału lub jego zaliczenia w inny sposób określony przez nauczyciela w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Sposób usprawiedliwiania nieobecności określa statut szkoły.
- Kartkówka to krótki pisemny sprawdzian wiadomości ucznia obejmujący wiadomości maksymalnie z trzech ostatnich lekcji. Taka forma sprawdzenia wiedzy nie musi być zapowiadana przez nauczyciela.
- Sprawdzian, klasówka, test - to pisemny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia obejmujący większy fragment materiału - rozdział, dział, całe półrocze. Taki sprawdzian powinien być zapowiedziany minimum jeden tydzień wcześniej.
- W ciągu tygodnia uczeń może pisać maksymalnie trzy sprawdziany obejmujące większą niż trzy ostatnie lekcje fragmentów materiału, lecz nie więcej niż jeden w danym dniu.
13. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
14. Nauczyciel informuje ucznia o uzyskanej przez niego ocenie, która zostaje wpisana do dziennika. Jednocześnie nauczyciel udziela uczniowi pomocy w nauce w postaci informacji o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić
- Uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny niższej niż ocena - bardzo dobry. Na poprawę ma dwa tygodnie od dnia jej otrzymania. Formę poprawy (ustnie, pisemnie) ustala z nauczycielem.
- Uczeń traci prawo do poprawy oceny cząstkowej jeżeli nauczyciel stwierdził niesamodzielną wypowiedź pisemną lub ustną ucznia.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom). Ocenione prace pisemne (kartkówki, sprawdziany, testy itd.) są udostępniane uczniowi w celu zapoznania się z nimi.
- W przypadkuustalania oceny z zajęć WF, oprócz wysiłku wkładanego przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, należy brać pod uwagę systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach na rzecz sportu szkolnego i kultury fizycznej.
§ 39
Wspomaganie ucznia zdolnego
- Uczeń zdolny może realizować indywidualny tok nauki.
- Ma możliwość rozwijania zdolności i zainteresowań poprzez przygotowanie pod opieką nauczyciela do udziału w olimpiadach i konkursach.
3. Organ prowadzący lub szkoła w miarę posiadanych możliwości może przyznać uczniowi szczególnie uzdolnionemu stypendium.
§ 40
Skala i tryb oceniania śródrocznego i rocznego
- Klasyfikację śródroczną i roczną uczniów przeprowadza się w terminie określonym w statucie szkoły.
- Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Na 14 dni przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują uczniów o przewidywanych dla nich rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, a wychowawca klasy informuje o tym ich rodziców (prawnych opiekunów). Wychowawca informuje również uczniów i ich rodziców (prawnych
5. Formy poinformowania rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach rocznych:
- pisemnie - wysłanie lub przekazanie informacji do domu ucznia listem poleconym lub zapisanie w zeszycie ucznia, formularzu szkolnym. Rodzice (prawni opiekunowie) są proszeni o przyjęcie tych informacji do wiadomości przez złożenie podpisu pod przewidywanymi ocenami. Nie złożenie podpisu potwierdzającego zapoznanie się z informacją nie skutkuje nie wstawieniem przez nauczyciela oceny niedostatecznej;
- telefonicznie - rozmowa z rodzicami (prawnymi opiekunami);
- ustnie - indywidualna rozmowa z rodzicami (prawnymi opiekunami) lub zebranie klasowe w szkole.
6. Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość, nie czekając na powiadomienie wychowawcy o przewidywanych ocenach rocznych, do kontaktu z wychowawcą i nauczycielami na terenie szkoły.
7. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia według skali:
- stopień celujący - 6
- stopień bardzo dobry - 5
- stopień dobry - 4
- stopień dostateczny - 3
- stopień dopuszczający - 2
- stopień niedostateczny - 1
8. Śródroczną i roczną ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących uczniów danej klasy w danym typie szkoły lub w CKP według skali:
1) wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
9. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 40
10. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), Szkoła lub CKP w miarę możliwości umożliwi uczniowi uzupełnienia braków np. poprzez:
- indywidualne konsultacje z nauczycielem (poza zajęciami obowiązkowymi przewidzianym w planie zajęć) na zajęciach pozalekcyjnych,
- zorganizowanie pomocy koleżeńskiej,
- skierowania na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- zorganizowanie zajęć wyrównawczych na zajęciach edukacyjnych;
11. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
12. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych w CKP ustala nauczyciel praktycznej nauki zawodu.
13. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne są zgodne z Rozporządzeniem MEN „o ocenianiu i klasyfikowaniu..”
§ 41
Egzaminy zaliczające praktykę zawodową
- Uczniowie odbywają praktykę w zakładach lub przedsiębiorstwach, z którymi dyrektor Szkoły podpisze umowę o przeprowadzeniu praktyk.
- Do odbywania praktyki przystępuje uczeń, który odbył szkolenie bhp i posiada ważne zaświadczenie lekarskie.
- Po odbyciu praktyki uczeń przystępuje do egzaminu pod warunkiem, że:
• uczestniczył we wszystkich zajęciach związanych z praktyką zawodową,
•posiada dzienniczek praktyki z pozytywną opinią opiekunów praktyki;
4.Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora lub wicedyrektora Szkoły w składzie:
- dyrektor lub wicedyrektor jako przewodniczący,
- kierownik CKP,
- nauczyciel teoretycznych przedmiotów zawodowych jako egzaminator,
5.Egzamin zakończony oceną pozytywną zalicza praktykę zawodową.
6.W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej, uczeń musi uzupełnić nie zaliczone godziny zajęć praktycznych w terminie uzgodnionym z dyrektorem Szkoły i zakładem pracy organizującym praktykę, a następnie przystąpić do powtórnego egzaminu.
§ 42
Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo więcej zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowęczasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny lub egzaminy klasyfikacyjne.
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu jego nieobecności na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
- realizujący indywidualny tok nauki,
- spełniający obowiązek nauki poza szkołą,Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust.4 pkt. 2, nie obejmuje zajęć z wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Uczniowi temu nie ustala się również oceny z zachowania.
- uzupełniający różnice programowe dla rodzaju zajęć edukacyjnych ze względu na zmianę typu szkoły.
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Egzamin klasyfikacyjny z technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma formę zadań teoretycznych i praktycznych.
8.Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, nie później jednak niż w przeddzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
9. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek nauki w szkole przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora Szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
10. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą, przeprowadza komisja powołana przez dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor Szkoły, albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla
Przewodniczący komisji ustala z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
11. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
- nazwiska i imiona nauczycieli, skład komisji;
- termin egzaminu klasyfikacyjnego;
- zadania (ćwiczenia ) egzaminacyjne;
- wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny;
- do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
,,nieklasyfikowany”.
13. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 40 ust 1.
14. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego,
15. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie z przyczyn usprawiedliwionych ma możliwość przystąpienia do niego w dodatkowym terminie.
16. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń dotyczących trybu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej, przeprowadzenie sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia odbędzie się najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
§ 43
Egzamin poprawkowy
1. Uczeń, który uzyskał w wyniku klasyfikacji rocznej z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, ocenę niedostateczną może zdawać egzamin poprawkowy. Staje się to na pisemny wniosek ucznia. Podania składa się w sekretariacie Szkoły do godziny15-ej w dniu nauki szkolnej poprzedzającym klasyfikacyjne posiedzenie Rady Pedagogicznej. Na podaniu ucznia, wychowawca klasy przedkłada własną opinię.
- W wyjątkowych przypadkach (np. bardzo trudna sytuacja domowa ucznia, kłopoty zdrowotne, sytuacje losowe itp.), Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W takim przypadku uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) przedkładają podanie do dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej, w którym dokładnie wyjaśniają powód otrzymania dwóch ocen niedostatecznych. Podanie należy złożyć w sekretariacie Szkoły do godziny 15-stej dnia nauki szkolnej poprzedzającego posiedzenie rady pedagogicznej. Wychowawca klasy na podaniu ucznia przedkłada opinię o nim, potwierdza liczbę ocen niedostatecznych i podaje ilość godzin nieobecnych usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych. Z treścią podania dyrektor Szkoły zapoznaje Radę Pedagogiczną na plenarnym posiedzeniu. Po przedstawieniu prośby ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
- Na prośbę ucznia nauczyciel, który wystawił ocenę niedostateczną, przygotowuje w terminie do 30 lipca danego roku szkolnego zakres materiału, który będzie sprawdzany na egzaminie poprawkowym.
4. Egzamin poprawkowy składa się z dwóch części: ustnej i pisemnej z wyjątkiem egzaminu z zajęć praktycznych, technologii informacyjnej oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma formę zadań praktycznych.
5. Termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor Szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ciągu 10 dni kończących rok szkolny.
6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły.
W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor Szkoły, wicedyrektor lub kierownik CKP - jako przewodniczący;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust.6 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach.
- Nauczyciel egzaminujący lub inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora przygotowuje zadania, pytania egzaminacyjne dla uczniów i przekazuje je dyrektorowi w terminie do 15 sierpnia danego roku szkolnego.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji;
- termin egzaminu poprawkowego;
- pytania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora, nie później jednak niż do końca września nowego roku szkolnego.
- Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu poprawkowego bez podania usprawiedliwienia nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Technikum lub ZSZ, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować
do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego
z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
§ 44
Tryb odwoływania się od rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i zachowania, rocznej (semestralnej) oceny uzyskanej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego i egzaminu poprawkowego
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że:
1) ustalona przez nauczyciela,
- uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ,
- lub egzaminu poprawkowego,
• roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
- roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania
- niedostateczna roczna(semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych,
została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie :
- 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych - (dotyczy § 40 ust 1 pkt. 1 i 2 )
- 5 dniod dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
2. W przypadku stwierdzenia, że ocena, o której mowa w § 12 ust 1 pkt. 1,2,3 została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor Szkoły i powołuje komisję która:
- w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub oceny uzyskanej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć. Termin sprawdzianu dyrektor szkoły uzgadnia z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Sprawdzian ten przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
- W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania - ustala tę ocenę w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
3.W skład komisji wchodzą:
3.1.W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i oceny uzyskanej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego.
- dyrektor Szkoły, wicedyrektor lub kierownik CKP - jako przewodniczący;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.
3.2 W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania :
- dyrektor szkoły albo wicedyrektor - jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel uczący w danej klasie,
- pedagog szkolny,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 3 pkt. 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach.
- Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena z zajęć edukacyjnych oraz roczna
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający :
6.1 W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu,
- zadania, pytania,
- pisemną pracę ucznia,
- zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
6.2 W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania:
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna jest ostateczna. Ocena nie może być niższa od oceny wcześniej ustalonej.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt. 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora Szkoły, lecz nie później niż do końca września następnego roku szkolnego.
§ 45
Sposób przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji
o postępach i trudnościach ucznia w nauce
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Wychowawca klasy informuje rodziców (prawnych opiekunów) o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
3. Sposoby przekazywania informacji rodzicom przez wychowawcę:
- ustnie – rozmowa z rodzicami (prawnymi-opiekunami) w szkole -indywidualne spotkanie lub zebranie;
- pisemnie – wysłanie informacji do domu ucznia listem poleconym lub notatka w dzienniczku ucznia, zeszycie;
- telefonicznie – rozmowa z rodzicami (prawnymi opiekunami);
- mailem lub podobną formą z wykorzystaniem technologii informacyjnej;
- O sposobie przekazywania informacji rodzicom (prawnym opiekunom) decyduje nauczyciel - wychowawca, biorąc pod uwagę ,,ważność” informacji i kierując się dobrem ucznia.
- Informacje o postępach edukacyjnych i wynikach nauczania rodzice/prawni opiekunowie ucznia uzyskują podczas wywiadówek i dni otwartych oraz w trakcie dyżurów poszczególnych nauczycieli, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji. W przypadku niepowodzeń edukacyjnych ucznia i braku kontaktu ze strony rodziców nauczyciel danego przedmiotu umawia się z rodzicami na rozmowę indywidualną. Wszystkie działania nauczyciela i kontakty z rodzicami każdorazowo odnotowywane są w dzienniku lekcyjnym.
§ 46
Dostosowywanie wymagań edukacyjnych
1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, publicznej poradni specjalistycznej, niepublicznej poradni psychologiczno -pedagogicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 32 ust.1 pkt. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia,
u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia zwolnienia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, a podstawą do tego zwolnienia będzie opinia lekarza wskazująca, jakich ćwiczeń fizycznych (czy też - jakiego rodzaju ćwiczeń) ten uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres. W tym przypadku uczeń uczestniczy w realizacji zajęć wychowania fizycznego z ograniczeniem wykonywania niektórych, wskazanych przez lekarza ćwiczeń fizycznych. Uczeń ten jest przez nauczyciela oceniany i klasyfikowany. Nauczyciel wychowania fizycznego jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez ucznia oceny klasyfikacyjnej do indywidualnych potrzeb i możliwości określonych w opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, wydanej przez lekarza.
- Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Jeżeli uczeń został zwolniony z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się słowo ,,zwolniony”.
§ 47
Promowanie i ukończenie szkoły
1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania, otrzymuje promocję z wyróżnieniem.
4. Laureaci i finaliści olimpiad otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady uzyskał po uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1, nie otrzymuje promocji.
- Uczeń kończy szkołę ponadgimnazjalną, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej są wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 33 ust. 5, 6.
7. Uczeń kończy szkołę ponadgimnazjalną z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie programowo najwyższej i z zajęć edukacyjnych, których nauka kończy się w klasach programowo niższych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
§ 48
Egzaminy po ukończeniu szkoły w ZSP nr 3
1. Po ukończeniu nauki w Technikum, ZSZ i w CKP uczniowie mogą przystąpić do następujących egzaminów:
- Egzamin maturalny - absolwenci technikum
- Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe – absolwenci techników i zasadniczych szkół zawodowych.
2. Egzamin maturalny jest formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza wiadomości i umiejętności, ustalone w standardach wymagań będących podstawą do przeprowadzenia egzaminu maturalnego określonych w odrębnych przepisach.
3. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe, jest formą oceny poziomu opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu danego zawodu, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe określonych w odrębnych przepisach.
4. Egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie – należy przez to rozumieć egzamin umożliwiający uzyskanie świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie w zakresie jednej kwalifikacji, a w przypadku uzyskania świadectw potwierdzających wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w danym zawodzie oraz posiadania wykształcenia zasadniczego zawodowego, (otrzymanego po ukończeniu zasadniczej szkoły zawodowej, szkoły zawodowej, zdaniu egzaminu i ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub zdaniu egzaminu i uzyskaniu dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe), lub wykształcenia średniego, (otrzymanego po ukończeniu szkoły ponadpodstawowej lub szkoły ponadgimnazjalnej, z wyjątkiem szkół wymienionych powyżej) – również dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
5. Absolwenci, którzy zdali te egzaminy otrzymują świadectwa – egzamin maturalny i dyplomy - egzamin zawodowy, wydane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 49
Sposób i tryb aktualizacji WSO
1. Poprawki do WSO mogą wnosić:
- dyrektor Szkoły;
- wicedyrektor lub kierownik CKP;
- komisje przedmiotowe;
- rada rodziców;
- samorząd uczniowski.
2. Poprawki do WSO składa się na piśmie dyrektorowi Szkoły, który po zapoznaniu się z nimi przedstawia je radzie pedagogicznej, która zatwierdza je większością głosów na swoich posiedzeniach.
- O zmianach w WSO informuje się uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) we wrześniu każdego roku szkolnego.
- Ze zmianami w WSO ma obowiązek zapoznać uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) wychowawca danej klasy.
- WSO jest dostępny na stronie internetowej Szkoły.