Statut

Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3

im. Stanisława Staszica w Krośnie

Wewnątrzszkolny

System Oceniania

/wyciąg ze statutu/

§ 34

 Założenia wstępne

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę;
  2. Szczegółowe zasady oceniania, kryteria ocen oraz częstotliwość i sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów ustalają nauczyciele zajęć edukacyjnych w przedmiotowych systemach oceniania.
  3. Zasady, o których mowa w punkcie drugim są corocznie przedstawiane uczniom przez nauczycieli na zajęciach rozpoczynających roczny (początek roku szkolnego) cykl kształcenia danego rodzaju zajęć.

§ 35

 Cele oceniania wewnątrzszkolnego

  1. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie.
  2. Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
  3. Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
  4. Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
  5. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-

§ 36

 Formułowanie wymagań edukacyjnych

1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o :

  • wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
  • sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

  •    warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej  z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

  • warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
  • warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
  • skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, ewentualnych zmianach w WSO.

3. Fakt wywiązania się przez nauczyciela oraz wychowawcę z powyżej podanych obowiązków odnotowywany jest w dzienniku lekcyjnym.

§ 37

 Kryteria oceniania zachowania

1.Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły. Oceny bieżące zachowania wystawia wychowawca klasy oraz nauczyciele w dzienniku lekcyjnym w rubryce – zachowanie lub w dowolnym innym trybie przyjętym w szkole. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).

2.Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się w następującej skali:

  1. wzorowe
  2. bardzo dobre
  3. dobre
  4. poprawne
  5. nieodpowiednie
  6. naganne

3. Oceny śródroczne i roczne zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących w danej klasie oraz uczniów klasy. Wychowawca przygotowuje listę uczniów swojej klasy i nauczyciele uczący wpisują propozycje ocen zachowania dla każdego ucznia.

4.Kryteria ocen zachowania:

wzorowe - wymagane jest spełnienie wszystkich poniższych kryteriów:

  • uczeń wyróżnia się wysoką kulturą osobistą, nie ulega nałogom;
  • wzorowo wypełnia obowiązki szkolne;
  • jest inicjatorem pozytywnych działań i przedsięwzięć w szkole i poza nią, godnie reprezentuje szkołę w środowisku, bierze udział w pracach społecznie użytecznych na rzecz  szkoły i środowiska,  olimpiadach konkursach, zawodach itp.
  • służy pomocą innym uczniom;

         •    posiada wysoką frekwencję i nie ma godzin nieusprawiedliwionych;
bardzo dobre - wymagane jest spełnienie wszystkich poniższych kryteriów:

  • uczeń jest zawsze taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa, nosi właściwy estetyczny strój (obuwie zastępcze w CKP i pantofle w szkole),

a jego postawa nacechowana jest życzliwością w stosunku do otoczenia;

  • rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków oraz podejmowanych dobrowolnie różnorodnych prac i zadań;
  • w codziennym życiu szkolnym wykazuje się uczciwością, zawsze reaguje na przejawy zła, chętnie pomaga kolegom,
  • wykazuje dużą aktywność w działaniu na  rzecz innych uczniów w szkole i poza nią, swoją postawą zachęca do naśladowania;
  • nie stwierdzono u niego żadnych nałogów;
  • posiada wysoką frekwencję i usprawiedliwione nieobecności;

dobre - wymagane jest spełnienie wszystkich poniższych kryteriów:

  • wywiązuje się z obowiązków ucznia; postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej; dba o honor i tradycje szkoły; dba o piękno mowy ojczystej;
  • dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób; godnie, kulturalnie zachowuje się
    w szkole i poza nią;
  • ma maksymalnie 10 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze;

poprawne - wymagane jest spełnienie wszystkich poniższych kryteriów:

  • uczeń czasami łamie postanowienia statutu np. : brak obuwia zmiennego, właściwego stroju, lecz po zwróceniu uwagi zmienia swoje postępowanie;
  • angażuje się okazjonalnie w życie klasy, szkoły i środowiska;
  • posiada najwyżej do 30 godzin nieusprawiedliwionych z zajęć lekcyjnych w semestrze;

nieodpowiednie - wymagane jest  spełnienie przynajmniej dwóch poniższych kryteriów:

  • posiada nie więcej niż 40 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze;
  • często narusza zapisy statutu a uwagi nie przynoszą oczekiwanych rezultatów np. obuwia na zmianę;
  • cechuje go brak kultury języka, jest wulgarny i arogancki;
  • ulega nałogom, ma zły wpływ na kolegów;
  • zwykle nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wykonuje powierzonych mu prac i zadań;
  • nie podejmuje dobrowolnych zobowiązań;

naganne - wymagane jest spełnienie przynajmniej dwóch poniższych kryteriów z wyjątkiem dwóch ostatnich, z których każdy kwalifikuje się do oceny nagannej:

  • nagminnie spóźnia się lub opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia, łączna liczba nieusprawiedliwionych godzin przekracza 50 godz. na semestr;
  • zwykle jest nietaktowny, używa wulgaryzmów, jest agresywny, nie stara się nawet o zachowanie kulturalnych form w prowadzeniu rozmowy;
  • postępowanie ucznia jest zwykle sprzeczne z zasadą uczciwości, jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje godności własnej i innych ludzi;
  • uwagi i działania wychowawcze nie odnoszą żadnego pozytywnego skutku;
  • wchodzi w kolizję z prawem;
  • posiadał lub rozprowadzał środki odurzające, używki i tym samym naraża na uszczerbek zdrowia siebie i innych oraz dobre imię szkoły.

5. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.

§ 38

 Ocenianie bieżące

  1. Ocenianie bieżące ma na celu wspieranie uczenia się i polega na systematycznej obserwacji, sprawdzaniu oraz dokumentowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, wysiłku wkładanego w wywiązywanie się z
  2. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  3. Bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ustala się w stopniach według następującej skali :
  1. stopień celujący                                    - 6
  2. stopień bardzo dobry                           - 5
  3. stopień dobry                                        - 4
  4. stopień dostateczny                             - 3
  5. stopień dopuszczający                        - 2
  6. stopień niedostateczny                      - 1
  7. Poziom opanowania wiadomości i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych określa się w stopniach cząstkowych, przy czym:
  • zastosowanie umiejętności w sytuacjach nowych.
  • sprawne, samodzielne posługiwanie się nabytą wiedzą i umiejętnościami przy rozwiązywaniu zadań o średnim poziomie trudności.
  • umiejętności, rozwiązywaniu zadań o średnim poziomie trudności.

5. Skalę ocen określoną w §34 pkt. 3 rozszerza się przez dodanie do ocen cząstkowych znaków ,,+” lub ,,-” , co zwiększa lub zmniejsza wartość oceny o 25%. 6. Stosowane są następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych: praca klasowa, sprawdzian wiadomości i umiejętności, kartkówka, odpowiedzi ustne, zadania praktyczne.

7.  Przedmiotem oceny jest również wysiłek ucznia wkładany w wywiązywanie się z obowiązków szkolnych ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania się do lekcji, przygotowania dodatkowych prac z własnej inicjatywy, lub zleconych przez nauczyciela, prac domowych, aktywnego udziału w lekcjach.

8. W przypadku nie przystąpienia do zapowiedzianego pisemnego sprawdzianu wiadomości, testu, klasówki z powodu usprawiedliwionej nieobecności w szkole uczeń ma prawo i obowiązek przystąpienia do sprawdzianu z tego samego fragmentu materiału lub jego zaliczenia w inny sposób określony przez nauczyciela w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Sposób usprawiedliwiania nieobecności określa statut szkoły.

  1. Kartkówka to krótki pisemny sprawdzian wiadomości ucznia obejmujący wiadomości maksymalnie z trzech ostatnich lekcji. Taka forma sprawdzenia wiedzy nie musi być zapowiadana przez nauczyciela.
  2. Sprawdzian, klasówka, test - to pisemny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia obejmujący większy fragment materiału - rozdział, dział, całe półrocze. Taki sprawdzian powinien być zapowiedziany minimum jeden tydzień wcześniej.
  3. W ciągu tygodnia uczeń może pisać maksymalnie trzy sprawdziany obejmujące większą niż trzy ostatnie lekcje fragmentów materiału, lecz nie więcej niż jeden w danym dniu.

13.  Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).

14. Nauczyciel informuje ucznia o uzyskanej przez niego ocenie, która zostaje wpisana do dziennika. Jednocześnie nauczyciel udziela uczniowi pomocy w nauce w postaci informacji o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić

  1. Uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny niższej niż ocena - bardzo dobry. Na poprawę ma dwa tygodnie od dnia jej otrzymania. Formę poprawy (ustnie, pisemnie) ustala z nauczycielem.
  2. Uczeń traci prawo do poprawy oceny cząstkowej jeżeli nauczyciel stwierdził niesamodzielną wypowiedź pisemną lub ustną ucznia.
  3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
  4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom). Ocenione prace pisemne (kartkówki, sprawdziany, testy itd.) są udostępniane uczniowi w celu zapoznania się z nimi.
  5. W przypadkuustalania oceny z zajęć WF, oprócz wysiłku wkładanego przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, należy brać pod uwagę systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach na rzecz sportu szkolnego i kultury fizycznej.

§ 39

Wspomaganie ucznia zdolnego

  1. Uczeń zdolny może realizować indywidualny tok nauki.
  2. Ma możliwość rozwijania zdolności i zainteresowań poprzez przygotowanie pod opieką nauczyciela do udziału w olimpiadach i konkursach.

3.  Organ prowadzący lub szkoła w miarę posiadanych możliwości może przyznać uczniowi szczególnie uzdolnionemu stypendium.

§ 40

 Skala i tryb oceniania śródrocznego i rocznego

  1. Klasyfikację śródroczną i roczną uczniów przeprowadza się w terminie określonym w statucie szkoły.
  2. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  1. Na 14 dni przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują uczniów o przewidywanych dla nich rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, a wychowawca klasy informuje o tym ich rodziców (prawnych opiekunów). Wychowawca informuje również uczniów i ich rodziców (prawnych

5. Formy poinformowania rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach rocznych:

  • pisemnie - wysłanie lub przekazanie informacji do domu ucznia listem poleconym lub zapisanie w zeszycie ucznia, formularzu szkolnym. Rodzice (prawni opiekunowie) są proszeni o przyjęcie tych informacji do wiadomości przez złożenie podpisu pod przewidywanymi ocenami. Nie złożenie podpisu potwierdzającego zapoznanie się z informacją nie skutkuje nie wstawieniem przez nauczyciela oceny niedostatecznej;
  • telefonicznie - rozmowa z rodzicami (prawnymi opiekunami);
  • ustnie - indywidualna rozmowa z rodzicami (prawnymi opiekunami) lub zebranie klasowe w szkole.

6.  Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość, nie czekając na powiadomienie wychowawcy o przewidywanych ocenach rocznych, do kontaktu z wychowawcą i nauczycielami na terenie szkoły.

7.  Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia według skali:

  1. stopień celujący                                   - 6
  2. stopień bardzo dobry                           - 5
  3. stopień dobry                                        - 4
  4. stopień dostateczny                             - 3
  5. stopień dopuszczający                       - 2
  6. stopień niedostateczny                      - 1

8. Śródroczną i roczną ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących uczniów danej klasy w danym typie szkoły lub w CKP według skali:

1)  wzorowe

  1. bardzo dobre
  2. dobre
  3. poprawne
  4. nieodpowiednie
  5. naganne

9. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 40

10.  Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), Szkoła lub CKP w miarę możliwości umożliwi uczniowi uzupełnienia braków np. poprzez:

  • indywidualne konsultacje z nauczycielem (poza zajęciami obowiązkowymi przewidzianym w planie zajęć) na zajęciach pozalekcyjnych,
  • zorganizowanie pomocy koleżeńskiej,
  • skierowania na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
  • zorganizowanie zajęć wyrównawczych  na zajęciach edukacyjnych;

11.  Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

12. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych w CKP ustala nauczyciel praktycznej nauki zawodu.

13. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne są zgodne z Rozporządzeniem MEN „o ocenianiu i klasyfikowaniu..”

§ 41

Egzaminy zaliczające praktykę zawodową

  1. Uczniowie odbywają praktykę w zakładach lub przedsiębiorstwach, z którymi dyrektor Szkoły podpisze umowę o przeprowadzeniu praktyk.
  2. Do odbywania praktyki przystępuje uczeń, który odbył szkolenie bhp i posiada ważne zaświadczenie lekarskie.
  3. Po odbyciu praktyki uczeń przystępuje do egzaminu pod warunkiem, że:

          •            uczestniczył we wszystkich zajęciach związanych z praktyką zawodową,

          •posiada dzienniczek praktyki z pozytywną opinią opiekunów praktyki;

4.Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora lub wicedyrektora Szkoły w składzie:

  1. dyrektor lub wicedyrektor jako przewodniczący,
  2. kierownik CKP,
  3. nauczyciel teoretycznych przedmiotów zawodowych jako egzaminator,

5.Egzamin zakończony oceną pozytywną zalicza praktykę zawodową.

6.W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej, uczeń musi uzupełnić nie zaliczone godziny zajęć praktycznych w terminie uzgodnionym z dyrektorem Szkoły i zakładem pracy organizującym praktykę, a następnie przystąpić do powtórnego egzaminu.

§ 42

Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo więcej zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowęczasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny lub egzaminy klasyfikacyjne.

3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu jego nieobecności na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4.  Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

  1. realizujący indywidualny tok nauki,
  2. spełniający obowiązek nauki poza szkołą,Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust.4 pkt. 2, nie obejmuje zajęć z wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Uczniowi temu nie ustala się również oceny z zachowania.
    1. uzupełniający różnice programowe dla rodzaju zajęć edukacyjnych ze względu na zmianę  typu szkoły.
  3. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  4. Egzamin klasyfikacyjny z technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma  formę zadań teoretycznych i praktycznych.

8.Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, nie później jednak niż w przeddzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

9. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek nauki w szkole przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora Szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

10.   Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą, przeprowadza komisja powołana przez dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:

  1. dyrektor  Szkoły, albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze  –  jako przewodniczący komisji,
  2. nauczyciele  zajęć edukacyjnych określonych  w szkolnym planie nauczania dla

Przewodniczący komisji ustala z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

11. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:

  1. nazwiska i imiona nauczycieli, skład komisji;
  2. termin egzaminu klasyfikacyjnego;
  3. zadania (ćwiczenia ) egzaminacyjne;
  4. wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny;
  5. do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację  o ustnych
  6. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się

,,nieklasyfikowany”.

13. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 40 ust 1.

14. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego,

15. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie z przyczyn usprawiedliwionych ma możliwość przystąpienia do niego w dodatkowym terminie.

16. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń dotyczących trybu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej, przeprowadzenie sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia odbędzie się najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.

§ 43

 Egzamin poprawkowy

1. Uczeń, który uzyskał w wyniku klasyfikacji rocznej z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, ocenę niedostateczną może zdawać egzamin poprawkowy. Staje się to na pisemny wniosek ucznia. Podania składa się w sekretariacie Szkoły do godziny15-ej w dniu nauki szkolnej poprzedzającym klasyfikacyjne posiedzenie Rady Pedagogicznej. Na podaniu ucznia, wychowawca klasy przedkłada własną opinię.

  1. W wyjątkowych przypadkach (np. bardzo trudna sytuacja domowa ucznia, kłopoty zdrowotne, sytuacje losowe itp.), Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W takim przypadku uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) przedkładają podanie do dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej, w którym dokładnie wyjaśniają powód otrzymania dwóch ocen niedostatecznych. Podanie należy złożyć w sekretariacie Szkoły do godziny 15-stej dnia nauki szkolnej poprzedzającego posiedzenie rady pedagogicznej. Wychowawca klasy na podaniu ucznia przedkłada opinię o nim, potwierdza liczbę ocen niedostatecznych i podaje ilość godzin nieobecnych usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych. Z treścią podania dyrektor Szkoły zapoznaje Radę Pedagogiczną na plenarnym posiedzeniu. Po przedstawieniu prośby ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
  2. Na prośbę ucznia nauczyciel, który wystawił ocenę niedostateczną, przygotowuje w terminie do 30 lipca danego roku szkolnego zakres materiału, który będzie sprawdzany na egzaminie poprawkowym.

4. Egzamin poprawkowy składa się z dwóch części: ustnej i pisemnej z wyjątkiem egzaminu z zajęć praktycznych, technologii informacyjnej oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma formę zadań praktycznych.

5.  Termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor Szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ciągu 10 dni kończących rok szkolny.

6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły.

W skład komisji wchodzą:

  1. Dyrektor Szkoły,  wicedyrektor lub kierownik CKP - jako przewodniczący;
  2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
  3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust.6 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach.
  2. Nauczyciel egzaminujący lub inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora przygotowuje zadania, pytania egzaminacyjne dla uczniów i przekazuje je dyrektorowi w terminie do 15 sierpnia danego roku szkolnego.
  3. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:
    1. skład komisji;
    2. termin egzaminu poprawkowego;
    3. pytania egzaminacyjne;
    4. wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1.   Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora, nie później jednak niż do końca września nowego roku szkolnego.
  2. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu poprawkowego bez podania usprawiedliwienia nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
  3. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
  4. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Technikum lub ZSZ, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować
    do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego
    z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

§ 44

 Tryb odwoływania się od rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i zachowania, rocznej (semestralnej) oceny uzyskanej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego i egzaminu poprawkowego

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że:

                1)    ustalona przez nauczyciela,

  1. uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ,
  2. lub egzaminu poprawkowego,

•    roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych

  • roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania
    • niedostateczna roczna(semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych,

została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie :

-           7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych - (dotyczy § 40 ust 1 pkt. 1 i 2 )

-           5 dniod dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.

2. W przypadku stwierdzenia, że ocena, o której mowa w § 12 ust 1 pkt. 1,2,3 została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor Szkoły i powołuje komisję która:

  1. w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub oceny uzyskanej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć. Termin sprawdzianu dyrektor szkoły uzgadnia z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Sprawdzian ten przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
  2. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania - ustala tę ocenę w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

3.W skład komisji wchodzą:

3.1.W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i oceny uzyskanej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego.

  1. dyrektor Szkoły, wicedyrektor lub kierownik CKP - jako przewodniczący;
  2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
  3. dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.

3.2 W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania :

  1. dyrektor szkoły albo wicedyrektor - jako przewodniczący komisji,
  2. wychowawca klasy,
  3. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel uczący w danej klasie,
  4. pedagog szkolny,
  5. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
  6. przedstawiciel rady rodziców.
  7. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 3 pkt. 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach.
  8. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena z zajęć edukacyjnych oraz roczna
  9. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający :

6.1 W przypadku rocznej (semestralnej)  oceny  klasyfikacyjnej  z zajęć edukacyjnych:

  1. skład komisji,
  2. termin sprawdzianu,
  3. zadania, pytania,
  4. pisemną pracę ucznia,
  5. zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia,
  6. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

            6.2 W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania:

  1. skład komisji,
  2. termin posiedzenia komisji,
  3. wynik głosowania,
  4. ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  5. Ustalona przez  komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna jest ostateczna. Ocena nie może być niższa od oceny wcześniej ustalonej.
  6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w  ust.  2 pkt. 1, w  wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora Szkoły, lecz nie później niż do końca września następnego roku szkolnego.

§ 45

 Sposób przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji

o postępach i trudnościach ucznia w nauce

  1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
  2. Wychowawca klasy informuje rodziców (prawnych opiekunów)   o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

3. Sposoby przekazywania informacji rodzicom przez wychowawcę:

  1. ustnie  –  rozmowa z   rodzicami  (prawnymi-opiekunami) w szkole -indywidualne spotkanie lub zebranie;
  2. pisemnie – wysłanie informacji do domu ucznia listem poleconym lub notatka w dzienniczku ucznia, zeszycie;
  3. telefonicznie – rozmowa z rodzicami (prawnymi opiekunami);
  4. mailem lub podobną formą z wykorzystaniem technologii informacyjnej;
  5. O sposobie przekazywania informacji rodzicom (prawnym opiekunom) decyduje nauczyciel - wychowawca, biorąc pod uwagę ,,ważność”   informacji i kierując się dobrem ucznia.
  6. Informacje o postępach edukacyjnych i wynikach nauczania rodzice/prawni opiekunowie ucznia uzyskują podczas wywiadówek i dni otwartych oraz w trakcie dyżurów poszczególnych nauczycieli, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji. W przypadku niepowodzeń edukacyjnych ucznia i braku kontaktu ze strony rodziców nauczyciel danego przedmiotu umawia się z rodzicami na rozmowę indywidualną. Wszystkie działania nauczyciela i kontakty z rodzicami każdorazowo odnotowywane są w dzienniku lekcyjnym.

§ 46

 Dostosowywanie wymagań edukacyjnych

1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, publicznej poradni specjalistycznej, niepublicznej poradni psychologiczno -pedagogicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 32 ust.1 pkt. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia,
u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

3. Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia zwolnienia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, a podstawą do tego zwolnienia będzie opinia lekarza wskazująca, jakich ćwiczeń fizycznych (czy też - jakiego rodzaju ćwiczeń) ten uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres. W tym przypadku uczeń uczestniczy w realizacji zajęć wychowania fizycznego z ograniczeniem wykonywania niektórych, wskazanych przez lekarza ćwiczeń fizycznych. Uczeń ten jest przez nauczyciela oceniany i klasyfikowany. Nauczyciel wychowania fizycznego jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez ucznia oceny klasyfikacyjnej do indywidualnych potrzeb i możliwości określonych w opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, wydanej przez lekarza.

  1.  Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
  2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  3. Jeżeli uczeń został zwolniony z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się słowo ,,zwolniony”.

§ 47

 Promowanie i ukończenie szkoły

1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo  wyższej jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

  1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania, otrzymuje promocję z wyróżnieniem.

4. Laureaci i finaliści olimpiad otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady uzyskał po uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

  1. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1, nie otrzymuje promocji.
  2. Uczeń kończy szkołę ponadgimnazjalną, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej,  na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej są wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 33 ust. 5, 6.

7. Uczeń kończy szkołę ponadgimnazjalną z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej  uzyskał z obowiązkowych  zajęć edukacyjnych w klasie  programowo najwyższej i z zajęć edukacyjnych, których nauka kończy się w klasach programowo niższych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

§ 48

 Egzaminy po ukończeniu  szkoły  w ZSP nr 3

1.  Po ukończeniu nauki w Technikum, ZSZ  i w CKP uczniowie  mogą przystąpić do następujących egzaminów:

  1. Egzamin  maturalny  - absolwenci technikum
  2. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe – absolwenci techników i zasadniczych szkół zawodowych.

2. Egzamin maturalny jest formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza wiadomości i umiejętności, ustalone w standardach wymagań będących podstawą do przeprowadzenia egzaminu maturalnego określonych w odrębnych przepisach.

3.    Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe, jest formą oceny poziomu opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu danego zawodu, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe określonych w odrębnych przepisach.

4.  Egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie – należy przez to rozumieć egzamin umożliwiający uzyskanie świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie w zakresie jednej kwalifikacji, a w przypadku uzyskania świadectw potwierdzających wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w danym zawodzie oraz posiadania wykształcenia zasadniczego zawodowego, (otrzymanego po ukończeniu zasadniczej szkoły zawodowej, szkoły zawodowej, zdaniu egzaminu i ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub zdaniu egzaminu i uzyskaniu dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe), lub wykształcenia średniego, (otrzymanego po ukończeniu szkoły ponadpodstawowej lub szkoły ponadgimnazjalnej, z wyjątkiem szkół wymienionych powyżej) – również dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

5. Absolwenci, którzy zdali te egzaminy otrzymują świadectwa – egzamin maturalny i dyplomy - egzamin zawodowy, wydane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie, zgodnie z odrębnymi przepisami.

                                                                                § 49

 Sposób i tryb aktualizacji WSO

1. Poprawki do WSO mogą wnosić:

  1. dyrektor Szkoły;
  2. wicedyrektor lub kierownik CKP;
  3. komisje przedmiotowe;
  4. rada rodziców;
  5. samorząd uczniowski.

2. Poprawki do WSO składa się na piśmie dyrektorowi Szkoły, który po zapoznaniu się z nimi przedstawia je radzie pedagogicznej, która zatwierdza je większością głosów na swoich posiedzeniach.

  1. O zmianach w WSO informuje się uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) we wrześniu każdego roku szkolnego.
  2. Ze zmianami w WSO ma obowiązek zapoznać uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) wychowawca danej klasy.
  3. WSO jest dostępny na stronie internetowej Szkoły.